Minulle syntyi jokunen viikko sitten tarve hankkia uusi läppärilaukku. Oikeastaan hankintapäätöstä edesauttoi eräs sähköpostiviesti, jonka olin saanut samoihin aikoihin. Kansainvälinen Esprit-vaateliikeketju oli lähettänyt minulle tarjouskirjeen, jossa lahjoitettiin 200 pistettä kanta-asiakastililleni. En ole varsinaisesti Esprit-ketjun kanta-asiakas, vaan myyjä liitti minut Esprit clubin jäseneksi viime kesänä ostettuani kaupasta tuolloin kesähousut. Kesän jälkeen en ole tehnyt ostoksia ketjun liikkeissä, ja tililläni keikkui pitkän aikaan 380 peruspistettä ensimmäisestä kaupanteosta. Lopputalven tarjouskirjeen innoittamana päätin käydä katsomassa Esprit-liikkeen laukkutarjontaa ja niinpä suuntasin Kampin kauppakeskukseen. Löysin kaupasta kätevän läppärilaukun hintaan 59,90 euroa ja päätin ostaa sen. Vajaan viikon kuluttua kanta-asiakastililleni tipahti kaupanteon seurauksena 180 pistettä ja tilin saldo näytti yhteensä 560 pistettä. Parin viikon kuluttua sain vielä luvatut 200 lahjapistettä ja tilin saldo nousi lopulta 760 pisteeseen.
Viikon käytön jälkeen läppärilaukun reuna kului puhki. Kuluman oli aiheuttanut olkaremmi, joka hankasi laukun pintaan ammottavan aukon. Olin kantanut laukussa tavallista parin kilon painoista kannettavaa tietokonetta, mutta se näytti olleen laukulle liikaa. Päätin palauttaa huonolaatuisen laukun takaisin kauppaan. Liikkeessä myyjä olisi auliisti antanut minulle samanlaisen laukun tilalle. En kuitenkaan huolinut sitä, koska se olisi mitä todennäköisimmin kulunut samalla tavalla kuin edeltäjänsäkin. Tuossa vaiheessa panin merkille, että samainen laukku oli nyt poistomyynnissä 29,90 euron hintaan. Hinnan puolitus vain kaksi viikkoa ostokseni jälkeen lisäsi mielipahaani, joka oli syntynyt heikkolaatuisen laukun petettyä näinkin lyhyessä ajassa. Aluksi myyjä ei ollut oikein halukas purkamaan kauppaa, mutta kun liikkeestä ei löytynyt korvaavaa tuotetta enkä halunnut lahjakorttiakaan tilalle, päätyi myyjä lopulta palauttamaan rahat.
Tiskin taakse porhalsi kokeneempi myyjä tekemään tarvittavat palautustoimenpiteet. Normaalin proseduurin jälkeen tyhjä ja puhki kulunut laukku jäi kauppaan ja minä sain rahani takaisin. Olin tyytyväinen Esprit-liikkeen joustavuuteen ja painuin tieheni. Uuden läppärilaukun hankinta ja uusi kierros keskustan kaupoissa oli taas edessä. Löysin uuden laukun suhteellisen nopeasti Forumin kauppakeskuksessa sijainneesta Ponke’s-myymälästä, josta mukaan tarttui kätevä, tosin muovinen ja keinokuituinen, halpa läppärilaukku. Sattumalta kysyin myyjältä, onko heillä mitään tarjouksia ja sain saman tien viiden euron alennuksen.
Kaikki osapuolet eivät olleet tyytyväisiä läppärilaukkuostoksiini. Esprit-ketju lähetti minulle taas tarjouskirjeen sähköpostitse vain muutaman päivän kuluttua. Tässäkin kirjeessä oli edellisten viestien tapaan kanta-asiakastilini pistesaldo, joka tosin tällä kertaa oli rojahtanut pakkasen puolelle -170 pisteeseen. Kaupan purku eli viallisen laukun palautus maksoi minulle 930 kanta-asiakaspistettä, vaikka ostokseni arvo oli muutama viikko sitten ollut vain 180 pisteen arvoinen. En jäänyt suremaan menetettyjä pisteitäni, vaan totesi itsekseni, etten aivan taida olla Esprit-ketjun toivomaa asiakastyyppiä. Näiden kokemusten jälkeen minulla tuskin on enää asiaa ketjun liikkeisiin. Onneksi näitä tavaroita sentään voi ostaa kilpailijoiltakin.