Länsimetron valmistumisen viivästyminen vuosi sitten oli varmasti iso pettymys monille. Kulkuvälineen avautumista olivat odottaneet niin kaupunginisät kuin kaupunkilaisetkin. Valmista vain ei tullut ajoissa ja metroyhtiö otti vuoden aikalisän. Viime päivien uutiset ovat kuitenkin olleet rohkaisevia. Metron valmistuminen on nyt lähempänä kuin koskaan ja osia uudesta maanalaisesta on jo käytännöllisesti katsoen valmiina liikenteelle. Matkustajat saavat odottaa vielä muutaman viikon ennen kuin pääsevät pitkään odottamalleen ajelulle Helsingin Ruoholahdesta eteenpäin kohti länttä. Avajaiset lienevät alan harrastajille eli ensimatkustajille yhtä tärkeät kuin jokunen aika sitten käyttöön otetun lentokentälle johtavan lähijunan. Itse en ole vielä kulkenut lentokenttäjunalla, mutta eiköhän tuokin kyyti tule joskus vielä eteen.
Metromatka uudella Länsimetrolla sen sijaan kiinnostaa. En tosin vielä osaa sanoa, mihin metrolla sitten ajelisin, kun se aikanaan avautuu yleisölle. Uutuudenviehätyksestä tietysti on kyse ja kyllähän pitkään ja hartaasti rakennetun metron rakennelmiin on mielenkiintoista tutustua. Pääkaupunkiseudun metro on yksi maailman erikoisimmista maanalaisista junista. Mellunmäen metroasema Helsingin pohjoisosassa on maailman pohjoisin metroasema. Itse asiassa metromme on samalla myös maailman pohjoisin metrojärjestelmä, joten syytä jonkinlaiseen hymistelyyn taitaa olla. Linjasto laajenee syys-lokakuun vaihteessa merkittävästi, kun länsipään linjaa ryhdytään liikennöimään. Tätä herkkua saa odotella vielä jonkin aikaa.