Kuluttaja optikolla

Näönhuolto lienee hautausurakoinnin lisäksi niitä parhaimpia rahasampoja Suomessa. Kilpailuköyhässä maassamme hyvän näkökyvyn puutteista kärsiviä rahastetaan röyhkeästi. Sain kokea tämän omakohtaisesti kuluvalla viikolla, kun olin kyselemässä silmälasitarjouksia Helsingin keskustan optikkoliikkeistä. Kalleimman tarjouksen sain ensimmäisessä kaupassa. Silmäasema aloitti myyntityön niin kuin hyvän myyjän pitääkin. Asiakkaalle tarjottiin heti kättelyssä parasta putiikista ja hintaakin tarjoukselle kertyi 860 euroa ilman kehyksiä. Hinta ylitti monin kerroin kaavailemani budjetin, joten en edes kuunnellut myyntipuhetta loppuun, kun jo mietin, mihin liikkeeseen menen seuraavaksi. Aggressiivisesta hinnoittelustaan tunnettu Instrumentariumin halpaketju Nissen jäi 320 euron tarjouksellaan karvan verran kalliimmaksi kuin vielä halvemman maineessa oleva Specsavers. Sieltä sain tällä erää pohjahinnan: 279 euroa. Pidin tätäkin hintaa yhä aivan kohtuuttomana, kun lähes samanlaiset okulaarit olisin saanut Rovaniemellä sijaitsevasta Favopticin nettikaupasta 155 eurolla.

Silmälasit olisi voinut ostaa noin 50 eurolla periaatteessa vaikka hongkongilaisesta Zenni Opticalista. Olinkin jo tilaamassa rillejä netistä, mutta silmälasireseptiini ei ollut merkitty kaikkia tarvittavia tietoja. Soitin silmälääkärini vastaanottoon seuraavana päivänä ja tiedustelin puuttuvia tietoja. Osoittautuikin, että silmälääkärit ja optikot Suomessa taitavat pelata samaan pussiin. Ilkeämielinen kutsuisi toimintaa jonkinasteiseksi kartelliksi. Puuttuvia tietoja ei kerrottu minulle, vaan sain ohjeistuksen mennä optikkoliikkeeseen, jossa kyllä resepti osattaisiin tulkita oikein. Nettitilausta varten olisin tarvinnut enää vain pupillien etäisyyden toisistaan, mutta tämä mitta otetaankin vasta optikkoliikkeessä siinä vaiheessa, kun asiakas on jo päättänyt hankkia lasit siitä nimenomaisesta kaupasta. Specsaversillä etäisyys mitattiin, mutta sitä ei kerrottu minulle, koska vaarana olisi ollut, että olisin tilannut netistä poskettoman halvat lasit muutamalla kymmenellä eurolla.

Kuluttaja 7/2012

Uusin Kuluttaja-lehti (7/2012) pureutuu niin ikään optikkoliikkeiden arkeen. Lehti kertoo mielenkiintoisessa Rilliruletti-artikkelissaan, miten optikot tarkistavat näön ja minkälaista palvelua tai sen puutetta liikkeissä tarjotaan. Kuluttajan sivuilla ruoditaan jälleen autokauppoja ja huoltamotoimintaa. Auton hankintaa suunnittelevalle juttu ei ole ajoitettu ehkä parhaimpaan mahdolliseen vuodenaikaan, sillä näillä hetkillä monet koslat ovat menossa talviteloille. Paremminkin autokärpäsen purrutta autoilijaa voisi muistuttaa keväämmällä, mutta täällä autoilun luvatussa maassa karmivat kulutuskertomukset ovat aina ajankohtaisia. Muita aiheita löytyy luomutuotteista ja elintarvikkeiden lisäaineista. Tarinaa kuluttamisen ihanuudesta on koottu taas kymmenien sivujen palstoille. Onneksi näitä juttuja lukiessaan ei tarvitse epäillä tekstin sisältöä, sillä puolueettomana lehtenä Kuluttaja paljastaa totuuden käyttipä sitten silmälaseja tai ei.

Julkaistu lauantaina 27.10.2012 klo 10:12 Lehdet-luokassa.

Edellinen
Kännykän hiljentäjä
Seuraava
Tunti taaksepäin
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä