Kaupan rakennemuutos

Kaksituhattaluku on tuonut uutisointiin rakennemuutoksia milloin miltäkin alalta. Keskiössä ovat olleet mediatalot ja päivittäistavarakauppa muitakaan aloja unohtamatta. Perinteinen kaupankäynti on joutunut tahtomattaan melkoiseen myllerrykseen. Suuret muutokset eivät ole kuitenkaan aivan tuntemattomia kaupoille. Iso rakennemuutos koettiin, kun kauppaliikkeet siirtyivät palvelusta itsepalveluun. Tätä ennen käsityöläisten pajat ja erikoisliikkeet yhdistyivät sekatavarakaupoiksi ja tavarataloiksi. Muutoksia on siis ollut jatkuvasti, ja sähköinen kaupankäynti Internet-aikakaudella on vain yksi käänne vääjäämättömässä kehityksessä. Meno vain on sen verran kovaa ja päätä huimaavaa, että isot toimijat, kuten kotimaiset keskusliikkeet, eivät ole oikein pysyneet kehityksen tahdissa mukana. Seurauksena on suuria saneerauksia, jotka ilmenevät kauppapaikkojen alasajoina ja kauppojen vähentämisinä.

Kuva

Helsingin kokoisessakin kaupungissa kaupat joutuvat kokemaan muutokset kouriintuntuvasti. Vuodenvaihteessa ajettiin alas Hakaniemen Sokos-tavaratalo ja tänään Kesko ilmoitti vähentävänsä Anttila-tavaratalojen määrää. Iso kauppahuone Stockmann on tiedottanut jo jonkin aikaa kaupankäynnin ongelmistaan. Moni on syyttänyt ongelmistaan verkkokauppaa, josta näyttääkin muodostuvan suurempi uhka markkinaosuuksille kuin kilpailevista kaupparyhmittymistä. Pienet kivijalkakaupat ajattelivat varmaankin samalla tavalla puoli vuosisataa taaksepäin, kun itsepalvelumyymälät rynnivät kaikkialle. Nekin olivat tietyllä tavalla voimattomia suuren murroksen edessä ja samalla tavalla voimattomiksi kokevat itsensä nyt isot keskusliikkeet verkkokauppojen puristuksessa.

Kukaan ei osaa ennustaa verkkokauppojen jälkeistä elämää. Jos eivät pienet maitokaupat ja isot tavaratalot säilyneet katukuvassa, voi samalla analogialla ennustaa, etteivät verkkokaupatkaan välttämättä ole pysyvä ilmiö. Oikeastaan nyt kannattaisikin alkaa luoda tulevaisuutta kehittelemällä kaupankäynnin muotoa, joka sitten aikanaan valtaa nettikaupankäynnin aseman. Tulevaisuushan on juuri sellainen, jollaiseksi me sen teemme eli juuri nyt on oikea aika pistää propellihattu päähän ja maalailla fantasioita maailmasta, jollaisena se näyttäytyy joidenkin vuosikymmenten kuluttua. Silloin kauppaa käydään ehkä aivan toisenlaisella tavalla. Ruoka saatetaan valmistaa kotona erityisellä ateriaprintterillä, johon vain annostellaan jonkinlaisia pellettejä, jotka puolestaan voidaan toimittaa koteihin vesihanojen tapaan erityisellä putkistolla. Nettiostoksista tuskin kukaan osasi kertoa mitään muutama vuosikymmen sitten. Vastaavasti kukaan tuskin osaa kertoa, minkälaisessa maailmassa kauppaa käydään tämän vuosisadan lopussa.

Julkaistu tiistaina 4.2.2014 klo 18:36.

Edellinen
Gluteenittomat Runebergin tortut
Seuraava
Tekniikan historia 1/2014