Kanta-asiakasetuja

Olin tänään ostamassa kauluspaitaa. Ystävällisen myyjän opastuksella sopiva paita löytyi nopeasti ja sain jopa sovittaa mallikappaletta varmistuakseni oikeasta koosta. Paitojen kokomerkinnät vaihtelevat eikä niihin ole juuri luottamista. Parhaiten valmispaidan valinta onnistuukin vain sovittamalla sitä. Kaulan ympärysmitan mittaaminen toki auttaa haarukoimaan paidan koon, mutta paidan sopivuudesta ja istuvuudesta pitää varmistua pukemalla se ylle. Paitaa ei pidä tietenkään ostaa sellaisesta kaupasta, jossa asusteita ei pääse sovittamaan. Helsingissä toisaalta riittää tarjontaa miesten pukimissa, joten tällaisia ongelmia tuskin pääsee syntymään.

Päätin ostaa paidan ja astelin myyjän kanssa kassalle. Kohta myyjä kysyi, tunnenko heidän liikkeensä kanta-asiakasohjelman. Väitin, etten tunne, vaikka myymälässä ei voinut liikkua törmäämättä suuriin mainostauluihin, jotka kirkuen julistivat 20 prosentin alennusta kanta-asiakkaille tällä viikolla. Oikeastaan odotin, että ohjelmaa tarjottaisiin minulle, sillä onhan parinkymmenen prosentin alennus sentään aikamoinen säästö. Muitta mutkitta täytin kanta-asiakashakemuksen, joka myyjän sanojen mukaan oli vain muodollisuus. Siinä pyydettiin ne tavanomaiset yhteystiedot tulevaa mainospostitusta varten.

Jos 20 prosentin alennus on kiinni vain siitä, että antaa nimensä ja osoitteensa liikkeelle, kannattaa etu käyttää hyödyksi. Kaiken lisäksi sain 10 euron lahjakortin liityttyäni ohjelmaan. Sain ostokseni lopulta lähes puoleen hintaan, joten käynti kyseisessä liikkeessä kannatti kaikin puolin. Olen usein aiemminkin kirjoittanut eri liikkeiden kanta-asiakasohjelmista ja todennut, että kaikkiin niihin kannattaa liittyä, jos niistä saa todellisia etuja. Kanta-asiakasohjelman tavoitteena on pyrkiä ohjaamaan kuluttajan ostokäyttäytymistä ja saada hänet ostamaan aina samasta liikkeestä.

Ohjelmat eivät ole tässä onnistuneet. Minä ainakin kierrän mahdollisimman monessa kaupassa vertailemassa hintoja ja laatua. Ostan sitten siitä myymälästä, josta löydän itselleni sopivan ja laadukkaan tavaran kohtuulliseen hintaan. Kanta-asiakkuus tulee arvoasteikollani vasta paljon myöhemmin, eikä se yleensä vaikuta ostopäätökseeni. Saatan erään kerran olla hyvinkin asiakasuskoton ja ostaa aivan uudesta liikkeestä, kuten tänään tein. Ostopäätökseeni vaikuttaa ennen kaikkea tavaran laatu ja sitten hinta. Se, kuka tuotteen myy, on lopulta sivuseikka.

Julkaistu lauantaina 18.8.2007 klo 15:38 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Perjantaipulma 33/2007
Seuraava
Sladeinta Sladea
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä