Sähköpostiini tuli tänään viesti Nokialta. Olin saanut vinkkejä ja ohjeita puhelimeeni. Näitä viestejä on tullut ennenkin, ja minusta ne ovat olleet usein hyödyllisiä. Tämänkertainen viesti ei oikein mennyt nappiin, sillä vinkit oli räätälöity entiselle puhelimelleni Nokian E71-mallille. Luovuin tuosta luurista pari kuukautta sitten, kun siirryin Samsungin Galaxy S -matkapuhelimen käyttäjäksi. Samalla päivitin My Nokia -profiiliani ja vaihdoin aktiivikännykäkseni 12 vuotta sitten ostamani 6110-mallin. Laite on yhä edelleen kaapissa, tosin ilman SIM-korttia, enkä ole sitä käyttänyt enää aikoihin. Vuosien varrella Nokia on laittanut mallinumerot kierrätykseen ja niinpä vanha 6110-mallini näyttää nykyään aivan toisenlaiselta koneelta kuin kymmenisen vuotta sitten. Sähköpostissa oli onneksi linkki, josta pääsin (vielä kerran) muuttamaan Nokia-laitteeni. Linkki lähetti uuden sähköpostiviestin, jota olen odotellut jo pitkän tovin enkä usko, että sitä koskaan edes tulee, sillä edellinenkään vastaava viesti ei ole vielä saapunut, vaikka lähetyksestä on aikaa jo yli kuukausi.
Nokian verkkopalvelu on hyvä esimerkki maailmanjätin ongelmista. Palvelut eivät yksinkertaisesti pelaa. My Nokia -sivulla komeilee malli 6110 nykyisenä puhelimenani, mutta silti saan yhä mallin E71 viestejä sähköpostiini. Tästä päättelen, että Nokialla on useita tietokantoja, jotka eivät nyt ole ajan tasalla. Tällaisia harmittomilta näyttäviä lapsuksia ei voi kuitenkaan ohittaa aivan olankohautuksella. Ne ärsyttävät käyttäjää ja ovat ennen kaikkea negatiivista mainosta itse yhtiölle. Lähetin Nokian asiakaspalveluun kyselyn, miksi palvelu on sekaisin. Kaikesta päätellen sähköpostiosoitteeni on sentään oikein, sillä kaikki muu viestintä toimii. Kovin suuresta murheesta ei tällä kertaa minun kohdallani ole kyse, vaan kysymys on enemmänkin kosmeettinen. Toivottavasti My Nokia -palvelu päivittyy ja alan saada vinkkejä ja ohjeita Nokia 6110 -laitteelleni 12 vuoden takaa.