Hinnoittelijan pahin virhe

Hintojen nousu tuntuu olevan väistämätön ilmiö. Kustannusten kasvaessa pitää myyntihintojakin tarkistaa vastaavasti. Tämä tietää uusia hintalappuja moniin tuotteisiin. Käväisin perjantaina eräässä kuppilassa, jossa oli juuri suoritettu hintojen tarkistus. Vitriinin lasiin oli teipattu näyttävät hintalaput kunkin tuotteen kohdalle. Kauppiaan kannalta hinnat oli korjattu ikävän kiusalliseen tapaan. Vanha ja halvempi hinta oli vain yksinkertaisesti sutattu ja uusi kalliimpi hinta oli kirjoitettu käsin vanhan viereen. Hinnoittelija oli tehnyt emävirheen. Kaupankäynnin yksi perussäännöistä sanoo, että hinnankorotuksen yhteydessä ei koskaan saa näyttää vanhaa hintaa, jos se on ollut halvempi. Vanha hintalappu on poistettava kokonaan ja tilalle on laitettava uusi siisti hintamerkintä. Kun asiakas näkee vanhan halvemman hinnan vieressä uuden kalliimman hinnan, alkaa häntä suotta harmittaa. "Kunpa olisin tullut hetkeä aiemmin, niin olisin vielä saanut vanhaan hintaan", hän ajattelee.

Välinpitämättömyys pikkuasioissa ja asiakkaiden aliarvioiminen ovat valitettavan tyypillisiä piirteitä suomalaisessa kaupankäynnissä. Maassa, jossa kilpailua on tuskin nimeksikään, on helppo toimia kauppiaan ehdoin. Asiakkaat ostavat, mitä tarjolla on vaikka todellisessa markkinataloudessa tilanteen pitäisi olla päinvastoin. Toinen suomalainen kaupankäynnin erikoisuus on toimitusmyynti. Mikä onkaan sen varmempi kauppa kuin toimitusmyynti. Asiakas tilaa ja hyvässä lykyssä jopa maksaa etukäteen, ja kauppiaalle jää vain toimittamisen riemu. Tavara tuskin koskaan käy edes kaupassa, vaan toimitetaan varastolta suoraan asiakkaalle. Laskutus vain kiertää kauppiaan kassan kautta ja hintaan tulee tuima korotus myyntikatteen muodossa. Eräänlaisesta hinnoittelusta tässäkin on kysymys. Ajatteleva asiakas kyllä hoksaa toimitusmyynnin edut kauppiaalle, mutta ei juurikaan voi asialle mitään. Tässä suhteessa ulkomaiset nettikaupat ovat tulleet suomalaistenkin asiakkaiden avuksi. Niistä saa usein tavaran kuin tavaran edulliseen hintaan ja kohtuullisella toimitusajalla.

Julkaistu lauantaina 17.1.2009 klo 15:31 avainsanoilla markkinointi ja shoppailu.

Edellinen
Tulevaisuus toivoa täynnä
Seuraava
In the spirit of inauguration