Helsingin metro 25 vuotta

Tänään vietetään kieltämättä erikoisia syntymäpäiviä. Helsingin metron virallisista avajaisista on nimittäin kulunut kunnioitettavat 25 vuotta. Metron rakentamista alettiin puuhata jo 1950-luvun lopulla, mutta vasta kymmenen vuoden kuluttua eli 1960-luvun lopulla saatiin aikaiseksi päätös metron rakentamisesta. Rakennustyöt alkoivatkin ripeästi 1970-luvulla. Ensimmäinen juna aloitti liikenteen 1.6.1982 Itäkeskuksesta. Juhlalliset vihkiäiset pidettiin 2.8. samana vuonna, jolloin silloinen tasavallan presidentti Mauno Koivisto piti puheen. Metro on sittemmin laajentunut ja radan varrelle on avautunut uusia asemia, joista uusin avautui Kalasatamaan tämän vuoden alussa.

Metro
Kuva
HKL

Tein ensimmäisen metromatkani 1983 syksyllä, kun olin tapaamassa ystävääni Itäkeskuksessa. Täytyy myöntää, ettei metrossa ollut tuolloin mitään yleisöryntäystä. Päinvastoin, rullaportaat ammottivat tyhjyyttään ja vaunuissakin oli ruhtinaallisesti tilaa. Kun palasimme Rautatientorille, ystäväni kertoi jonkun juosseen metrotunnelissa Rautatientorin laiturilta Kampin asemalle, joka oli otettu juuri käyttöön. Tällainen urheilu ei tulisi mieleen, mutta kaikenlaisia yrittäjiähän löytyy. Lontoossa esimerkiksi Westminsterin asemalla on lasiseinä laiturin ja metroradan välissä. Tunneliin ei siis pääse, ja lasiseinän automaattiovet avautuvat vasta, kun metro on pysähtynyt niiden kohdalle.

Olen kulkenut useissa eri kaupunkien metroissa ympäri maailmaa. Helsingin metro poikkeaa näistä siinä, että matkan maksaminen on jätetty matkustajien omantunnon varaan. Monissa metroissa muualla pitää olla voimassaoleva lippu myös päästääkseen ulos. Ei siis riitä, että on validi lippu noustessaan metroon. Helsingissä on kokeiluluontoisesti asennettu jonkinlaiset portit Sörnäisten asemalle. En ole koskaan nähnyt niitä käytössä vaikka olen kulkenut asemalla moneen kertaan. Muutamat turistit ovat hämillään ihmetelleet, miten matka maksetaan. Onneksi monet ymmärtävät ostaa lipun tai matkailijakortin toisin kuin "ilmaisia" palveluja nauttiva paikallinen väestö. Tästäkin huolimatta metroa kehitetään ja se tuleekin lähivuosina laajenemaan Espoon puolelle. Hurjimmissa suunnitelmissa metroverkosto ulottuu ties minne ympäri pääkaupunkiseutua, mutta sen saa aika näyttää.

Julkaistu torstaina 2.8.2007 klo 17:11 avainsanoilla kaupunki ja liikenne.

Edellinen
Menoja koko perheelle
Seuraava
Perjantaipulma 31/2007