Havis Amanda

Havis Amanda on tänään saanut valkolakin päähänsä. Ville Vallgrenin (1855-1940) vuonna 1906 veistämä patsas on seissyt Helsingin kauppatorin edustalla jo sata vuotta, sillä veistos julkistettiin syksyllä 1908. Patsas aiheutti aikoinaan skandaalinkäryisen keskustelun sen rohkeasta ilmaisusta. Havis Amanda nimittäin on kuvauksessa vasta noussut merestä ja on siten ilman vaatteita. Alastonkuvaa pidettiin omana aikanaan siveettömänä, mutta neito on kaikesta päätellen saanut pitää paikkansa keskeisellä paikalla pääkaupungin vilinässä.

Havis Amanda
Kuva
Matti Mattila

Patsasta tullaan katsomaan kaukaakin. Vuosittain suihkulähteen ympärillä parveilee tuhansittain turisteja ihailemassa ja kuvaamassa veistosta. Havis Amanda tunnetaan myös nimellä Manta tai Haaviston Manta, ja se on noussut yhdeksi tunnetuimmista patsaista koko maassa. Suosiota on siivittänyt jokavuotinen perinne lakittaa Manta ylioppilaiden valkolakilla aina näin vappuaattona. Lakitusperinne alkoi 1952, vaikka ensimmäisiä mainintoja lakittamisesta löytyy 1920-luvulta. Eräiden tietojen mukaan Manta olisi ensimmäisen kerran lakitettu jo 1909, mutta tästä ei ole täyttä varmuutta.

Veistos syntyi Vallgrenin Pariisin aikakaudella. Malleina ovat olleet tiettävästi kaksi pariisilaisneitoa 19-vuotiaat Mademoiselle Marcelle Delquini ja Mademoiselle Leonie Tavier. Patsas on l’art nouveau -henkistä tuotantoa, jolle onkin ominaista viehättävät ja taidokkaat muodot. Alun myrskyisästä vastaanotosta huolimatta Havis Amanda on nykyään Helsingin rakastetuimpia julkisia veistoksia. Patsaan syntyvaiheisiin voi tutustua Jugendsalin satavuotisnäyttelyssä aina elokuun 24. päivään asti osoitteessa Pohjoisesplanadi 19.

Julkaistu keskiviikkona 30.4.2008 klo 18:39 avainsanoilla historia, kaupunki, kulttuuri ja tapahtumat.

Edellinen
Vappuvalmistelut
Seuraava
Kuusitoista astetta