Helsingin keskustan liikekorttelit käyvät kovaa kilpailua keskenään. Ydinkeskustassa on useita kauppakeskittymiä, jotka kisaavat asiakkaista monin eri tavoin. Vain lyhyen aikaa sitten kauppakeskus Kluuvi avasi täysin uudistuneena. Tätä ennen Forum oli laajentunut ja remontoi edelleen Kukontorilla. Stockmannin keskustan tavaratalo sai suuren, usean vuoden kestäneen laajennusremonttinsa valmiiksi hiljattain. Uusin kasvojensa kohottaja on nyt Kämp Galleria, joka on ristitty uudelleen ja tunnetaan vastedes nimellä Galleria Esplanad. Kilpailu Suomen vilkkaimpien kauppakatujen varsilla maleksivien kuluttajien suosiosta on, ellei nyt aivan verinen, niin ainakin kiihkeä.
Tiesin Galleria Esplanadin nimenvaihdossuunnitelmista jo hyvän aikaa sitten. Olin nimittäin eräässä ryhmäkeskustelussa, jossa tutkittiin muutaman nimivaihtoehdon vastaanottoa tavallisten kuluttajien keskuudessa. Nimivalinta on konservatiivinen, varman oloinen ja väritön. Esplanadi sanana on jo kulunut ja paljon käytetty, joten kauppakeskuksella lienee edessään vielä paljon työtä ja markkinointia ennen kuin se alkaa näkyä kaupunkikuvassa. Jälkeenpäin ajateltuna toinen nimivaihtoehto olisi kaiketi sittenkin ollut parempi. Ainakin se olisi erottunut selkeästi, toisin kuin harmaan hajuton Galleria Esplanad. Kiertelin viikonloppuna uudelleennimetyn kauppakeskuksen sisätiloissa. Katutaso oli sunnuntaina hiljainen ja toinen kerros täysin autio. Nimikyltit rakennuksen ulkopuolella näkyivät hädin tuskin. Niitä piti oikeastaan oikein etsiä. Tavallisella fontilla ja pienikokoisella tekstillä nimi ei tahtonut erottua muista ja paljon värikkäämmistä valokylteistä.
Gallerian ongelmana taitaa olla epäedullinen kauppapaikka. Sijainti on mitä parhain, mutta vanhojen rakennusten takapihoille ja sisuksiin rakennettu kauppakeskus tuntuu keinotekoiselta. Siellä täällä on kummallisia käytäviä ja ihmeellisiä ovia, ja sekava pohjaratkaisu hämmentää vierailijaa. Monet kauppapaikat olivat lisäksi tyhjillään, mikä ei missään tapauksessa ole positiivista mainosta millekään kauppakeskukselle. Esplanad tavoittelee selvästikin ulkomaalaisia asiakkaita, jotka tunnetusti paseeraavat pitkin Esplanadia ja Aleksia. Jopa suomenkieliset nettisivut ovat englanniksi, joten kansainvälisyyttä yrityksessä ainakin riittää. Aika näyttää, miten pääkaupungin kauppapaikkojen kilpailu muuttaa asetelmia taas lähivuosina. Remontit ja faceliftit ovat tarpeen antamaan dynaamisen ja ajanmukaisen kuvan ostosparatiiseista. Galleria Esplanad on nyt puolivirallisesti kaupungin elegantein kauppakortteli ja taistelee olemassaolostaan ympäröivien kilpailijoittensa ja tavaratalojen puristuksessa.