Ensimmäinen SmartPOST-kokemus

Helsingin keskustan postikonttoreissa on näin joulun alla kaameat jonot. Asiakkaita tuntuu riittävän aamusta iltaan eikä mitään varmaa hiljaista hetkeä voi nimetä. Viime viikolla ajattelin pistäytyä postimerkkiostoksilla Helsinki kympin konttorissa aivan ydinkeskustassa. Päättelin, että aamulla yhdeksän aikaan ei vielä olisi kovin pitkiä jonoja, mutta perille päästyäni sain todeta sen toiveajatteluksi. Otin epätoivoisena vuorolapun todetakseni vain, että edessäni oli 30-40 muuta asiakasta. Annoin vuoronumeroni seuraavalle asiakkaalle ja painelin kadun yli R-kioskiin, josta ostin kourallisen joulumerkkejä. Sillä erää sain lähetykseni matkaan, mutta uusi koitos oli edessä eilen maanantaina, kun olin lähettämässä pakettia.

Viime viikon ruuhkakokemuksesta viisastuneena päätin mennä postiin mahdollisimman aikaisin. Olinkin sitten kolkuttelemassa ovia varttia vaille kahdeksan, mutta konttori avautuikin vasta kahdeksalta. Tyrmistyneenä jatkoin matkaani ja myöhemmin päivällä selvittelin netissä mahdollisuuksia valmistella pakettilähetykseni jo valmiiksi, jotta en joutuisi taas jonottamaan postissa. Siinä postin sivuja selatessani törmäsin SmartPost-mainokseen. SmartPost oli minulle entuudestaan tuttu konsepti, vaikka en olekaan palvelua vielä käyttänyt sen enempää paketin vastaanottamiseen kuin lähettämiseenkään. Aika yksinkertaisen palvelun toimintaperiaatteen voi helposti päätellä käyttämättä palvelua. Olin nähnyt laatikkorivistön Kluuvin kauppakeskuksessa kerran siellä kierrellessäni ja ajattelin silloin, että tuossahan on hieno idea. Mainos teki tehtävänsä ja päätin kokeilla ensimmäisen kerran SmartPostia pakettini lähettämiseen.

Kuva
Posti

Piipahdin pääpostissa päivällä eivätkä jonot tiskien edessä olleet lyhentyneet viime käynnistäni. Marssin suoraa päätä SmartPost-lokerikolle, jonka olin aiemmin havainnut konttorissa. Helppokäyttöinen käyttöliittymä kosketusnäyttöineen opasti muutaman vaiheen, jonka jälkeen koko toimitus oli ohi. Aikaa kului hädin tuskin viittä minuuttia. Vastaanottajan matkapuhelinnumero on tärkeä osa SmartPostin toiminnallisuutta. Vastaanottaja saa tekstiviestin saapuneesta lähetyksestä, joten periaatteessa mitään vastaanottajan osoitetta ei välttämättä edes tarvita, vaikka se paketin päälle kirjoitetaankin. Myöskään mitään erillisiä pakettiosoitekortteja ei tarvitse enää täytellä, sillä kaikki mitä lähettämisessä tarvitaan, näppäiltiin kosketusnäytöllä. Näistä tärkein oli siis matkapuhelinnumero, jonka jälkeen valittiin vastaanottajaa lähinnä oleva SmartPost-jakelupiste tai perinteinen postitoimisto noutoa varten. Seuraavaksi valittiin paketin koko, jonka mukaan määräytyi myös postimaksu. Maksoin lähetyksen kätevästi luottokortilla kuin minkä tahansa ostoksen ja lopuksi törkkäsin lähtevän paketin lokerikosta avautuneeseen lokeroon ja siinä se sitten oli.

Tervehdin ilolla kaikenlaisia tällaisia automaatioita. Ensinnäkin ne nopeuttavat toimitusta melko lailla oleellisesti. Taakse jäävät iänikuiset seisoskelut jonoissa, joissa kuluu uskomattoman paljon kallista aikaa. Toisekseen itsepalvelulla säästää ajan lisäksi vaivaa ja vähän rahaakin. Pakettikortit ja postimerkit ovat so last season ja old skool -juttuja nykyaikana. Ensimmäinen kokemukseni Itellan SmartPostista oli erittäin positiivinen ja voin lämpimästi suositella palvelua. Järjestelmä on helppokäyttöinen ja säästää aikaa eikä vaadi mitään erikoistaitoja. Toivottavasti SmartPost yleistyy ja saavuttaa käyttäjien suosion.

Julkaistu tiistaina 18.12.2012 klo 17:46.

Edellinen
Mikron pikakorjaus
Seuraava
Kesän varjot