Ei jälleenmyyjille

Myynninedistämiseksi on alati keksittävä uusia markkinointikikkoja. Markkinoinnin ammattilaisilla riittää ideoita vuodesta toiseen. Markkinoinnissakin pitää kyetä uudistumaan, sillä sloganit ja myyntiargumentit kuluvat nopeasti ja kokevat inflaation. Siinä missä yritykset pyrkivät kaikin tavoin erilaistumaan kiristyvässä kilpailussa, myös mainonnassa pyritään muista poikkeaviin kampanjoihin. Erilaistumisella tavoitellaan kuluttajien huomiota ja samalla edistetään oman tuotteen myyntiä. Tuotteet puolestaan ovat erilaisia monestakin syystä. Yksi tärkeimpiä on vertailun vaikeuttaminen, jolloin myyjä voi aina vedota tuotteensa ainutlaatuisiin ominaisuuksiin.

Markkinointikampanjoissa näkee usein mielenkiintoisia oivalluksia. Yksi takavuosien näkyvä mainoskampanja korosti hintojen edullisuutta mainostamalla hintoja kahden nollan voimalla, esimerkiksi "00,-" muodossa. Tuplanollilla haluttiin osoittaa kuluttajalle, että tuote on nyt erikoisen halpa, se on siis ilmainen. Kampanja pyöri aikansa ainakin Viking Linen risteilymainoksissa. Tämäkin kampanja tosin vanheni pian kuten niin monet muutkin asiat. Harva taitaa enää edes muistaa kyseistä kampanjaa. VR tosin käytti näitä kaksoisnollia vielä pitkään mainonnassaan. Mainokset olivat muutenkin kovin omatekoisen näköisiä puhumattakaan jo aikansa eläneistä parinollista hintamainonnassa.

Hintakilpailu on nopea ja helppo kilpailumuoto. Se ei tosin ole kovin palkitseva, mikäli hintoja lasketaan katteita pienentämällä. Kauppiaat mainostavat edullisia hintojaan, ja mainoksissa on usein maininta, ettei tuotteita myydä jälleenmyyjille. Hinnat ovat nimittäin niin halpoja, että niillä hinnoilla jopa jälleenmyyjät olisivat valmiita ostamaan kyseisiä tuotteita. Tämäkin kikka on kuitenkin kulunut jo melko antiikkiseksi. Moniko yhä uskoo tuohon myyntiargumenttiin?

Suomalaisia kauppiaita tuntuu muutenkin vaivaavan itseluottamuksen puute. Kauppiaat eivät oikein tahdo uskoa omien tuotteidensa tai palvelujensa erinomaisuuteen, eivätkä he siksi juurikaan mainosta korkeaa laatua, huippuunsa hiottua asiakaspalvelua tai muita ominaisuuksia. Joskus tuntuu myös siltä kuin kauppiaat luulisivat kuluttajien kiinnostuvan hyödykkeistä vain niiden hintojen vuoksi. Todellisuudessa asiakkaat ovat kiinnostuneita ensisijaisesti monista muista argumenteista kuin hinnasta. Laatu, sopivuus käyttötarkoitukseen, muotoilu ja väri ovat nekin tärkeitä ominaisuuksia, joita ostajat punnitsevat tarkoin. Kaiken lisäksi rihkaman myyminen kuluttaa valtavasti kalliita luonnonvaroja eikä edusta kestävää kehitystä.

Julkaistu keskiviikkona 23.1.2008 klo 18:38 avainsanalla markkinointi.

Edellinen
Valokuvan tunnistus
Seuraava
Kirjoittimen kierrätys