Ärrän juhlavuosi

Koko kansan tuntema R-kioski täyttää tänä vuonna kunnioitettavat sata vuotta. Varsinaista syntymäpäivää vietetään vasta syksyllä. Tuolloin tulee kuluneeksi tasan sata vuotta siitä, kun joukko suomalaisia kustannusalan yhtiöitä perusti Rautatiekirjakauppa Osakeyhtiön kuun kymmenentenä päivänä vuonna 1910. Sittemmin pitkähkö firman nimi Rautatiekirjakauppa on lyhentynyt yksinkertaisesti vain R-kirjaimeen, joka on enää muisto vain itsenäisyyttämme edeltäneestä ajasta. Perustetun yhtiön tavoitteena oli nimensä mukaisesti kirjallisuuden ja lehtien myynti pääasiallisesti maamme rautatieasemilla. Vuosien varrella asemat ovat vähentyneet, mutta kioskitoiminta sen sijaan on laajentunut huomattavasti käsittäen nykyään paljon muutakin kuin vain matkalukemiset.

Kuva
Matti Mattila

Toiminta-ajatus on aikanaan ollut loistava. Matkanteko 1900-luvun aikaisilla välineillä oli hitaampaa kuin tänään. Muistan vielä, miten juna puksutti Turusta Helsinkiin neljä tuntia vielä 1970-luvulla. Höyryveturit olivat tuolloin vaihtuneet jo moderneiksi dieselvetureiksi, mutta koko maan sähköistykseen oli vielä matkaa. Matka-aika samalla raitilla on lyhentynyt puoleen ja ajanvietteetkin ovat vaihtuneet kirjoista ja lehdistä kannettaviin tietokoneisiin. Pitkille matkoille oli siis hyvä myydä matkalukemista ja mikäpä sen oivallisempi kauppapaikka olisi voinut ollakaan kuin rautatieasemat, joista sai ostettua vielä viime hetkellä ajanvietettä itselleen.

Kuva
Matti Mattila

Juhlavuottaan viettävä R-kioski eli kansanomaisesti Ärrä on alkanut vaivihkaa uudistaa myös jo hieman kuluneeksi käyneen ulkoisen ilmeensä. Helsingin Sörnäisissä sijaitseva metrotunnelin R-kioski on saanut uudet kuosit. Kasariluvulta periytynyt kulmikas R-kirjaimesta muotoiltu logo on vaihtunut nykyaikaisesti pyöreitä piirteitä paljastavaan muotoiluun. Uusi ilme säilyttää tutut sinikeltaiset värit, mutta takavuosien kulmikkuus on hioutunut. Samanlaisen pehmeän muodon sai Valio viime vuonna, kun niin ikään kulmikas yrityskuva muotoutui rauhallisen tyylikkääksi. En ole tavannut Ärrän uutta ilmettä vielä muissa kioskeissa, joten arvelen Sörnäisten toimipisteen olevan jonkinlainen kokeilu. Uusi logo näyttää erinomaiselta ja onnistuneelta. Pyöreät ja pehmeät piirteet ovat tätä päivää, ja uskon R-kioskien uuden ilmeen onnistuvan.

Julkaistu keskiviikkona 10.2.2010 klo 18:20 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Vierailu kisastudiossa
Seuraava
Kesäisiä katunäkymiä