Kolme kvartaalia on takana ja alkuvuoden selaintilastoon voi tehdä jo pienen silmäyksen. Sivustoni kävijätilaston nopea tarkastelu osoittaa, että selainmarkkinat ovat päällisin puolin yhä kahden kauppaa. Edelleen suurta suosiota nauttiva Firefox hallitsi vuoden kolmen ensimmäisen kvartaalin markkinoita keskimäärin 49,5 prosentin osuudella. Hyvänä kakkosena tulee Internet Explorer, jonka osuus selainsuosiosta on 36,2 prosenttia. Yhteensä nämä kaksi selainta vastaavat 85,7 prosenttia kaikista selaimista. Laskua aikaisempaan yhteensä 93 prosentin osuuteen on tullut selvästi ja voittajatkin ovat pääosin selvillä.
Selaintilaston ehdoton nousija on Googlen yllättäen pari vuotta sitten julkistama Chrome-selain. Sen osuus oli viime vuoden loppuun mennessä keskimäärin 1,8 prosenttia, mutta syyskuun lopussa osuus oli kivunnut jo 8,2 prosenttiin. Yli nelinkertainen markkinaosuuden kasvatus vain vajaassa vuodessa on osoitus selaimen kiinnostavuudesta. Samaan aikaan toinen kiipijä eli Applen Safari-selain on kasvattanut niin ikään osuuttaan aiempien vuosien keskiarvosta 2,9 prosentista 5,6 prosenttiin, mikä on noin kaksinkertainen markkinaosuuden kasvu. Suosituimpien selainten perää pitää piskuinen Opera, joka on hieman menettänyt osuuksiaan pudottuaan viime vuoden 2,7 prosentista syyskuun lopun 2,4 prosenttiin. Ehdottomasti suurin menettäjä selainkisassa on kuitenkin Internet Explorer. Sen markkinaosuus on pudonnut tämän vuoden ensimmäisen kolmen kvartaalin aikana 49 prosentista reiluun 36 prosenttiin. IE:n markkinaosuudesta on kadonnut neljännes suhteellisen lyhyessä ajassa. Verrattaessa IE:n kehitystä neljän vuoden takaiseen 55 prosentin osuuteen on pudotus vieläkin suurempi. Pienempien selainten osuus on säilynyt melko muuttumattomana ja se edustaa noin 0,6 prosentin osuutta markkinoista.
Chromen osuus on kasvanut lähes tulkoon prosenttiyksikön vauhtia kuukaudessa. Selain ohitti Safarin suosiossa viime huhtikuussa, jolloin molempien selainten osuudet olivat noin viiden prosentin luokkaa ja siis hieman Chromen eduksi. Huhtikuun jälkeen Chromen markkinaosuus on kasvanut raketin vauhtia ja samaan aikaan molemmat valtaselaimet ovat menettäneet asemiaan selvästi. Mikäli Chromen suosion kasvu jatkuu viimeisen kvartaalin aikana samaa vauhtia, saattaa sillä vuoden lopussa olla jo kaksinumeroinen markkinaosuus. Kehitys muuttuu jännittäväksi, sillä Chromella on hyvät mahdollisuudet saavuttaa IE:n markkinaosuus vuoden kuluttua. Villeimmät arviot povaavat Chromen ohittavan IE:n suosiossa jo ensi vuoden aikana. Tätä kisaa onkin nyt mielenkiintoista jäädä seuraamaan.