Hätäkeskuslaitos uutisoi tänään uudesta 112 Suomi -mobiilisovelluksesta. Älypuhelimeen asennettavan applikaation toivotaan nopeuttavan avunsaantia hätätilanteissa, kun puhelimen paikannusominaisuudella saadaan jatkossa välitettyä tarkka sijainti hätäkeskukseen. Sovellus lähettää soittajan sijaintitiedon automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle, ja näin paikannus hätätilanteessa nopeutuu. Ohjelma on maksuton ja sen voi ladata Android-käyttöjärjestelmällä toimivaan älypuhelimeen tai Applen iPhoneen. Windows-käyttiksellä varustettuihin puhelimiin sovellus tulee myöhemmin, mikä on melko normaali kehityskulku mobiiliapplikaatioita kehitettäessä eli Windows-käyttäjät jäävät tässäkin kehityksessä usein odottajan asemaan.
Vilkaisin nopeasti sovelluksen kuvaustietoja Google Play -kaupassa. Sovelluksesta oli ehditty jo jättää pari kommenttia, jossa yhdessä kummasteltiin jokseenkin keskeneräistä tuotetta. Applikaatio kuluttaa peräti 40 megatavua muistia, mikä kuulostaa uskomattoman suurelta, kun kyseessä näyttäisi olevan melko yksinkertainen sovellus. Lisäksi ihmeteltiin, miksi sovellus tarvitsee käyttäjän puhelinnumeron ja miksi se pitää antaa uudestaan joka kerta, kun ohjelma käynnistetään. Applikaation valmistaja Digia vastaa, että ohjelmassa on virhe ja että yhtiö etsii vikaa. Luettuani nämä kaksi kommenttia päätin jättää sovelluksen ainakin toistaiseksi asentamatta, sillä se tuntuu mitä ilmeisimmin olevan vielä keskeneräinen. Toivottavasti applikaatiosta tulee menestys, sillä hätäkeskuksen toiminnasta, vai pitäisikö sanoa toimimattomuudesta, on viime vuosina keskusteltu mediassa ja yleisönosastoilla.
Henkilökohtainen kokemukseni hätäpuhelusta ajoittuu muutaman vuoden taakse. Yritin tuolloin saada apua sairauskohtauksen saaneelle henkilölle. Koska en osannut sanoa tarkkaa katuosoitetta katunumeroineen, jäi apu saamatta. Päivystäjä vain tivasi täsmällistä osoitetta eikä edes yrittänyt avittaa, vaikka kerroin hyviä tuntomerkkejä lähistön rakennuksista ja maamerkeistä. Onneksi kyseinen henkilö toipui istuttuaan hetken aikaa bussikatoksen penkillä. Ikävää on nyt vain todeta, että 112 Suomi -mobiilisovellus näyttäisi jatkavan hätäkeskuslaitoksen huonoa laatua. Olen kuitenkin toiveikas ja odottelen viimeistellympää versiota uutukaisesta applikaatiosta.