Helsingissä aloitti viikonloppuna uusi raitiolinja numero 9. Ysilinja kulkee osin tuttuja reittejä, mutta uuttakin kiskoa on vedetty ennestään liikennöimättömille alueille. Ehkä merkittävin reittiuudistus on Pasilan konepaja-alueen tuominen mukaan raitioliikenteen pariin. Alueelle rakennetaan parhaillaan asuntoja, joiden asukkaat pääsevät näin nauttimaan myös kiskoliikenteen eduista. Ysi kulkee Pasilassa seiskan tuttuja reittejä ja keskustaan tullessaan sillä pääsee Kolmikulmaan Uudenmaankadulle asti. Linja on tervetullut lisä nykyisten ratikoiden linjastoon. Joukkoliikenne on kaiken lisäksi erittäin suositeltava liikkumismuoto päästöjen vähenemisen ja energiansäästön näkökulmasta katsottuna. Olen muutamana päivänä kulkenut ysilinjan reitin ohi ja seurannut, miten pysäkeillä on ollut runsaasti ihmisiä odottamassa raitiovaunua. Linja on herättänyt mielenkiintoa, sillä avajaispäivänä sunnuntaina vaunuissa oli paljon matkustajia ja varmasti myös uteliaita. Ysin reittiä on suunniteltu jatkettavan Pasilasta Ilmalaan, jolloin sen reitin varrelle saadaan paljon myös työmatkalaisia. Näillä näkymin jatkoa on tiedossa vuoden 2010 alkupuolella. Helsingin raitioliikenteessä tulee lähiaikoina lisää muutoksia, kun uusi reitti Kampin keskuksen takaa avataan.
Raitiolinja 9 lukuina
- Liikennöinti alkoi 10.8.2008 kello 7:41 Pasilasta ja 8:07 Kolmikulmasta
- Uusi linja 17 vuoteen
- Raitiotielinjasto on nyt laajimmillaan sitten vuoden 1956
- Uutta rataa rakennettiin lähes 5 kilometriä
- Linja esiintyy ensimmäisen kerran suunnitelmissa 2.5.1990
- Rakentamiskustannus olivat noin 9 miljoonaa euroa
- Reitillä on 18 vaihdetta ja risteystä ja 21 pysäkkiä