Yksinkertaisia logoja

Yhteisöt käyttävät logoja visuaaliseen viestintään sekä identifioimaan liiketoimintaa. Logo on tyypillisesti pieni kuvake, joka voi olla pelkistetty hahmo tai kuvio. Tietotekniikassa vastaavanlaista visuaalista viestintää välitetään kuvakkeilla eli ikoneilla. Yritysten logot ovatkin jossakin määrin verrattavissa ikoneihin, sillä logoissa on usein yksinkertaistettu kuvio yrityksen ydintoiminnasta. Esimerkiksi kirjapainon logo voi olla tyylitelty kirja ja vaateliikkeellä se voi olla jokin asusteeseen viittaava kuvio. Monet logot ovat mielivaltaisia eivätkä välittömästi avaudu kuluttajalle. Logoa voi joutua tällöin selittämään, jolloin sen merkitys saattaa jäädä vain identifiointivälineeksi. Logo ei siis sellaisenaan viestitä yrityksen toiminnasta mitään.

Nykyaikaiset logot ovat pelkistettyjä. Vielä joitakin kymmeniä vuosia sitten logot olivat hyvinkin koristeellisia ja lähes vaakunamaisia luomuksia. Pelkistetyt linjat näkyvät myös logojen suunnittelussa aivan kuten nykyaikaisessa rakennusarkkitehtuurissakin. Logon suunnittelu on vaativaa työtä. Suunnittelijan on kyettävä pukemaan yrityksen viesti yksinkertaiseksi kuvioksi, joka samalla yksilöi logon tilaajan muista yrityksistä. Kymmenien tuhansien eurojen suunnittelupalkkiot eivät ole harvinaisia. Valitettavasti myös pieleen menneet logotkaan eivät jää vain yhden käden sormin laskettaviksi. Joskus saattaa nähdä logon elävän vain muutaman vuoden, kun se jo vaihdetaan uuteen. Uudistamisen syynä on yleensä halu näyttää yrityksen dynaamisuutta ja uudistushalukkuutta.

Oman logon suunnittelu ei kuitenkaan ole vaikeaa. Tietokoneella on helppoa valmistaa yksinkertainen, mutta ammattimaisen näköinen logo. Aihioiksi käyvät esimerkiksi numerot ja kirjaimet. Näitä yhdistelemällä ja kiertämällä epätavallisiin asentoihin syntyy nopeasti tyylikäs ja ainutlaatuinen logo. Olen valmistanut muutaman logon malliksi. Ylimmäisen logon olen koonnut kahdesta kakkosesta. Siinä numero kaksi (2) on asetettu vastakkain. Toinen numeroista on aluksi peilattu ensin vaakatasossa ja vielä kerran pystysuunnassa. Lopulta koko yhdistelmä on kierretty 90 astetta. Keskimmäinen logo sisältää parin kolmosia. Toinen kolmosista on peilattu ja asetettu vastakkainen parinsa kanssa. Taas kerran yhdistelmä on kierretty 90 astetta. Alimmaisessa logossa on pikku p-kirjain, jota on peilattu neljään eri suuntaan. Kirjaimiksi soveltuvat luonnollisesti myös b, d ja q. Kirjaimet on koottu neliöksi ja lopulta kallistettu noin 30 astetta.

Logojen laatiminen on siis helppoa, kun käyttää hieman mielikuvitusta ja ajattelee asioita toisesta näkökulmasta. Lisäämällä hieman värejä saa logoista mielenkiintoisia ja attraktiivisempia. Omasta logosta ei siis välttämättä tarvitse maksaa maltaita. Riittää kun hieman pyörittelee ja yhdistelee tuttuja peruskuvioita.

Julkaistu Mondayna 4.2.2008 klo 18:35 avainsanoilla grafiikka ja markkinointi.

Edellinen
Laskiaissunnuntai
Seuraava
Käsialafontti