Verkkomainontako riesana

Verkkomainonta on lisääntynyt Suomessakin nopeasti. Takavuosina nettisivuilla pyöri monenmoista banneria ja välpätintä. Mainostajat yrittivät tuoda kaupallisen sanomansa esille, kuka milläkin tavalla. Tilanne alkoi jo riistäytyä käsistä, kun lähes joka toisella sivulla ponnahti auki mainosikkuna. Käyttäjien ärsyyntymistä lievitti monissa selaimissa yleistymään alkanut ponnahdusikkunoiden esto. Viimeisimpänä ominaisuuden toi Microsoft omaan Internet Explorer -selaimeensa. Tähänkin on melko hyvä syy. Yhtiö on kaupallinen ja tarjoaa aggressiivisesti tuotteitaan eri kanavista. Jos selain varustettaisiin maksavia mainostajia suodattavilla ominaisuuksilla, olisi se sama kuin kaivaisi omalle liiketoiminnalleen hautaa.

Avoimen lähdekoodin kehittäjiä ei tässä suhteessa kaupallisuus rajoita, ainakaan mitä tulee ilmaiseen Firefox-selaimeen. Ponnahdusikkunoiden esto onkin jo sisäänrakennettu ominaisuus, ja Firefoxiin saa lisäksi useita maksuttomia laajennuksia mainosten ehkäisemiseksi. Esimerkiksi AdBlock-laajennus on oiva tapa pyyhkiä ärsyttävät ja latausaikaa syövät mainokset. Sivuja on tämän jälkeen jopa helpompi lukeakin. Jos kuitenkin haluaa käyttää suosikkiselaintaan, eikä siihen ole saatavana mainosten suodatusta, voi helpotus löytyä hosts-tiedoston konfiguroinnilla. Lisää tietoa mainosten suodattamisesta saa Open Directory -projektista. Erinomainen suodatin löytyy myös Norton Internet Security -ohjelmistopaketista, joka on oma suosikkini. Tässä mainokset ja muut parasiitit putsautuvat sivuilta ja nettiliikenteestä henkilökohtaisella palomuurilla.

Julkaistu tiistaina 23.5.2006 klo 17:47 avainsanoilla Internet ja markkinointi.

Edellinen
Koodin salaisuus
Seuraava
Mutarokkia