Kuten kaikki tiedämme, on nimen keksiminen yritykselle tai tuotteelle haastavaa. Kilpailijoiden tutkiminen, brändien etsiminen, ajatusten vaihto, hiominen - prosessiin liittyy paljon eri askelia. Pitkän ja vaikean tien jälkeen sinulla on kenties idea, jonka avulla pystyt vihdoin luomaan uuden nimen, jolla voit tuotteistaa luomuksesi. Yksi asia, jolla pääset alkuun, on miettiä, miten loistava nimi toimii käytännössä. Esimerkiksi Apple tai IBM ovat erittäin yksinkertaisia nimiä yritykselle. Kun lukija sisäistää yksinkertaisen nimen, hän myös varmasti muistaa sen. Aloita siis luomalla yksinkertainen idea, jonka jälkeen voit katsoa tästä listasta, täyttääkö se kaikki kriteerit loistavalle nimelle.
Nimen tulee kertoa jotakin tuotteesta
Jos myyt yhtä yksinkertaista tuotetta, kannattaa sinun keksiä mahdollisimman kuvaava nimi yrityksellesi. Tässä kategoriassa kannattaa yhdistää kaksi eri sanaa yhdeksi. Otetaan esimerkkinä General Motors. Motors tarkoittaa moottoreita ja General yleistä. Siis yleiset moottorit yksinkertaisuudessaan. Tästä nimestä lukijalle tulee välittömästi tieto siitä, että kyseinen yhtiö valmistaa moottoreita mihin tahansa yleiseen laitteeseen.
Luo mielikuva asiakkaalle
Mielikuvien luominen on tärkeä osa yrityksesi kuvaa. Tässä kategoriassa yrityksen nimessä voi käyttää hieman enemmän mielikuvitusta. Otetaan esimerkiksi tähän Amazon. Siitä lukijalle tulee välittömästi mieleen jotakin trooppista tai suurta. Amazon tarjoaakin asiakkaille kirjoja, elokuvia tai vaikka riisikeittimiä. Näin asiakkaalle jää mieleen kuva siitä, että tältä yritykseltä voi ostaa mitä tahansa. Voit myös viitata johonkin tiettyyn kategoriaan. Loistavia esimerkkejä ovat nopeuteen pyrkivät asiat. Nopeuteen liittyy luonnollisesti myös polttoaine. Esimerkiksi Nitro Casino ja Budsino Casino pyrkivät viestittämään asiakkaalle jo nimessään sen, että kyseessä on nopeasti ja vaivattomasti toimivia sivustoja.
Luo jotakin täysin uutta
Voit myös halutessasi luoda jotain, mitä kukaan ei ole aikaisemmin ajatellut. Parhaimpina esimerkkejä nimistä, jotka eivät tarkoita mitään, ovat IKEA ja Lego. Vaikka kyseisiä sanoja ei ole koskaan aikaisemmin kuullut, muistuvat ne varmasti nopeasti mieleen.
Näiden yritysten nimet ovatkin nykyään erittäin tunnettuja koko maailman laajuisesti. Kokeile siis itse, voitko keksiä yksinkertaisen nimen yrityksellesi. Tämän jälkeen voit esimerkiksi kokeilla etsiä tätä nimeä Googlesta. Jos et saa tuloksia, voit taputtaa itseäsi olalle, olet juuri keksinyt täysin uuden nimen, jota kenelläkään muulla ei vielä ole käytössään.
Pyydä ystäviäsi apuun
Ystävien avulla voit luoda itsellesi entistäkin paremman nimen. Jos olet saanut kehiteltyä esimerkiksi kolme ideaa, voit kirjoittaa ne paperille. Tämän jälkeen pyydä ystäviäsi kertomaan, mitä mieltä he ovat nimistä. Voit myös kysyä, mitä heille tulee mieleen välittömästi sen jälkeen, kun he ovat nähneet nimen ensimmäistä kertaa. Voit myös kysyä heiltä, oletko koskaan kuullut kuvitteellisesta nimestä. Jos he eivät ole kuulleet, voit esimerkiksi kysyä, mitä he luulisivat kyseisen yrityksen tai tuotteen edustavan. Näin saat heiltä tietoa, mihin asioihin he kyseisen nimen liittäisivät, vaikka eivät oikeasti tiedä siitä mitään.