Tylyttävät joulukalenterit

Netti on nyt pullollaan mitä erilaisimpia sähköisiä joulukalentereita. Joka päivä saa avata luukun aina jouluaattoon asti. Kauppaliikkeet ovat kilvan mukana joulun tunnelman luonnissa ja siihen kuuluu hyvänä lisänä nettikalenteri. Kauppiaiden kalenterien luukkujen takaa löytyy useimmiten jokin tuotetarjous, ja erinäiset kilpailut lisäävät joulun odotuksen jännitystä entisestään. Olen aina ehtiessäni avannut muutamia luukkuja siellä täällä. Perjantaiaamuna eli 7. joulukuuta kello yhdeksän aikoihin yritin avata VR:n joulukalenterin seitsemättä luukkua, mutta se ilmoitti vain tylysti, että luukun voi avata vasta 7. päivä perjantaina. Ymmärrän kyllä, että näiden kalenterien takana on aina joku ihminen, mutta itsenäisyyspäivän jälkeinen arkipäivä taisi olla monelle, niin myös VR:n joulukalenterin ylläpitäjällekin, vapaapäivä ja niinpä luukku jäi ainakin minulta lopulta kokonaan avaamatta. Kalentereita on suollettu nettiin nyt niin nopeasti, että osassa on tainnut jäädä testaus kokonaan ensi vuoden puolelle.

Toinen kummajaisuus on Prisma-tavaratalojen joulukalenteri. Olen uskollisesti avannut jokaisen luukun jo viikon ajan ja joka päivä siellä odottaa jokin jännittävä arvausleikki. Kävijän pitää arvata kolmesta vaihtoehdosta, mitä joululahjapaketissa on. Jostakin kummallisesta syystä olen kaikki nämä päivät onnistunut arvaamaan joka ikinen päivä ensin kaksi kertaa väärin ja vasta viimeisellä kerralla on onni potkaissut. En voi muuta todeta kuin, että kyllä on todella tylyttävä joulukalenteri. Lopuksi vielä onnitellaan, että kaikki oikein arvanneet osallistuvat huikeaan loppuarvontaan. Epäselväksi jäi, arvasinko oikein kolmannella kerralla vai olisiko minun pitänyt arvata oikein ensimmäisellä kerralla. Markkinointimielessä tällaiset kalenterit ovat vain omiaan luomaan pahaa mieltä kävijälle ja onnistuvat parhaimmillaan viemään potentiaalisen asiakkaan kilpailijan kauppaan. Esimerkiksi HOK-Elannon kilpailuissa ei yleensä tarvitse vastata oikein, kunhan edes yrittää ja jos tulikin vastattua väärin, saa siitä ylimalkaisen virtuaalisen olankohautuksen ja leikki jatkuu. Mutta onneksi parasta näissä mielipahaa tuottavissa nettikalentereissa on se, että ne ovat täysin vapaaehtoisia elikkä jos joku näistä tylyistä kalentereista sitten mielensä pahoittaa, niin ei muuta kuin unohtaa koko leikin ja kääntää kengänkärkensä kilpailijakauppaan.

Julkaistu maanantaina 10.12.2012 klo 17:23.

Edellinen
Tähtishakki - osa 4
Seuraava
HKO:n kevät 2013
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä