Turun funikulaari

Turun funikulaari on ollut otsikoissa melkein koko olemassaolonsa ajan. Suomen ensimmäinen ulkona kulkeva kaupunkivinohissi eli funikulaari tarjoaa esteettömän kulun Kakolanmäelle, jonne ei tule muuta joukkoliikennettä. Funikulaari kulkee Linnankadun ja Graniittilinnankadun väliä osoitteessa Linnankatu 55b. Hissi otettiin käyttöön parisen vuotta sitten perjantaina 24.5.2019. Radan pituus on 132 metriä ja korkeuseroa ala- ja yläaseman välillä on 30 metriä. Matka-aika yhteen suuntaan kestää noin yhden minuutin ja kyytiin pääsee molemmilta asemilta, sekä ylhäältä että alhaalta. Funikulaarilla matkustaminen on maksutonta. Hissi on avoinna arkisin 04.30-01.00 sekä viikonloppuisin 5.00-24.00.

Turun funikulaari
Kuva
Matti Mattila

Kielitoimiston sanakirja ehdottaa funikulaari-sanan suomennokseksi kiskohissi. Joissakin lähteissä näkee myös köysirata-, kiskoköysirata- ja rinnehissi-sanoja sekä harvemmin myös vuoristorata- ja rinnevaunu-sanoja. Sana funikulaari tulee latinan kielen funiculus-sanasta, joka voidaan suomentaa muotoon "ohut köysi". Sana on deminutiivinen eli pienuutta ilmaiseva johdos latinan funis-sanasta, joka on suomeksi köysi. Funiculus-sanaa tavataan kirjallisissa lähteissä ensi kerran 1600-luvun puolivälin jälkeen, joskin funikulaareja eli kiskohissejä on alettu rakentaa vasta 1820-luvulta lähtien. Funikulaarit ovat innoittaneet myös kulttuuriväkeä. Vuonna 1880 Vesuvius-vuoren rinteelle Italiassa avattiin kiskohissi, ja avajaisten kunniaksi italialainen säveltäjä Luigi Denza (1846-1922) sävelsi suositun Funiculì, Funiculà -laulun maamiehensä Peppino Turcon (1846-1903) sanoitukseen.

Turun funikulaari
Kuva
Matti Mattila

Funikulaarin asemat ja rataympäristön on suunnitellut arkkitehti Pekka Vapaavuori. Hissin rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2018 ja se tuli maksamaan 5,6 miljoonaa euroa. Laitteiston malli on IE30, ja sen on toimittanut italialainen Leitner GmbH. Kakolan funikulaari kykenee kuljettamaan 480 henkilöä tunnissa 44 kilowatin teholla. Minullakin on vihdoin mahdollisuus tutustua paljon puhuttuun kiskohissiin, kun eilen tein sillä matkan jokirannan tuntumasta ylös Kakolan huipulle. Rauhallisesti kulkeva hissi on verraton kulkuväline erityisesti niille, jotka asuvat Kakolan uusissa asunnoissa. Maanantaina iltapäivällä hissille ei ollut tungosta, joten kyytiin pääsi suhteellisen nopeasti. Mikään kiireisen ihmisen väline se ei kuitenkaan ole, sillä ovien avautuminen kestää varmaankin pidempään kuin itse hissimatka.

Julkaistu tiistaina 12.7. klo 15:05 avainsanoilla kaupunki, laitteet ja liikenne.

Edellinen
Musiikkitalon kulisseissa
Seuraava
Sarjakuva-Kalevala nykysuomeksi