Toiveita uudenlaisen ohjelmistotalon roolin kehityksestä on olemassa, sillä ala on hiljalleen siirtymässä perinteisestä ohjelmien koodaamisesta enemmän liiketoimintaratkaisujen toimittamiseen. Lähitulevaisuudessa ohjelmistoyhtiöiden kilpailuvaltiksi nousevat liiketoiminnan osaajat ja asiakasrajapinnan mestarit. Tällaisten henkilöiden ei tarvitse enää osata koodata vaan heidän osaamisensa on ymmärtää liiketoimintaprosesseja ja kyky siirtää ne prosessityökaluun. Prosessityökalu puolestaan on ohjelmisto, jolla ohjataan liiketoimintaprosesseja ja pidetään prosessit käynnissä. Työkalu koostuu valmiista liiketoimintakomponenteista, jotka on ohjelmoitu eli koodattu standardeja noudattamalla. Yksi komponentti voisi vaikkapa toteuttaa yrityksen laskutusprosessin.
Ohjelmistoyrityksen ei tarvitse itse ohjelmoida näitä komponentteja, vaan se voi ostaa niitä vapailta markkinoilta. Kyseisen ohjelmistoyrityksen roolikin muuttuu. Siitä tulee rakennusliike tai huoltoliike, joka vain kokoaa valmiista komponenteista toimivan prosessiketjun. Komponentteja valmistaa rakennusteollisuuden tapaan elementtitehdas, joka voi sijaita globaalilla kartalla missä päin maailmaa tahansa. Elementtien yhteensopivuus eli rajapinnat vastaavat rakennusliike-esimerkin suihkukahvan kierteitä. Ne on standardoitu, joten tarvittavan elementin eli ohjelmistokomponentin voi ostaa mistä kaupasta tahansa markkinatalouden ehdoilla. Ohjelmiston käyttöliittymän muokkaaminen asiakkaan tarpeisiin on kuin tapetoisi olohuoneen uudelleen. Käytännössä perusteet eivät muutu, vaikka ulkoasu olisi erilainen jokaisella asiakkaalla.
Jatkossa ohjelmistotuotanto siis kehittyy kahtaalla. Perinteinen koodaaminen jatkuu, mutta tuottaa standardoituja komponentteja. Toisaalta syntyy ohjelmistotaloja, jotka ovat erikoistuneet sovittamaan näitä komponentteja tilaavan asiakkaan tarpeisiin. Tällaisten ohjelmistoyritysten on kyettävä toimimaan lähempänä asiakkaan liiketoimintaa kuin nyt. Jos ohjelmistoyritysten kilpailu on nyt sitä, että luodaan omat standardit sekä ohjelmistot ja pyritään näin erilaistumaan kilpailijoista, nojautuu kilpailukyky ja osaaminen jatkossa liiketoimintaprosesseja hallitseviin ammattilaisiin, jotka toimivat lähellä asiakasta. Heidän tehtävänään on valjastaa tietotekniikkaa tukemaan asiakkaan liiketoimintaa. Tällä hetkellä tämäntyyppiset ammattilaiset puurtavat yhä ohjelmointitehtävissä ja varsinainen liiketoimintaosaaminen jää vain asiakkaan harteille. Tulevaisuuden ohjelmistotalo toimii toisin. Se osaa aidosti sovittaa tietotekniikan palvelemaan asiakastaan. Tätä tulevaisuutta varten täytyy tosin monen asian vielä muuttua ennen kuin haaveista päästään käytännön toteutukseen.