Sain eräänä kuumana elokuisena yönä vuonna 2001 idean. Tuona yönä en kyennyt nukkumaan, koska ilma oli helteinen ja painostava. Unettomuuttani avitti myös päässäni pyörinyt suunnitelma erityisestä hankkeesta. Sysäyksen tuolle neronleimaukselle antoi poikamme, joka kävi parhaillaan koulua. Koulussa oli tullut ajankohtaiseksi kertotaulun opettelu, joka on varmaankin lähes poikkeuksetta kaikille koululaisille haastava aihe. Monet pitävät matematiikkaa vaikeana, vaikka oikeastaan se on hyvin helppoa. Kun matikan saloihin viitsii hieman perehtyä, huomaa pian, ettei kyseessä sittenkään ole mikään vaikea aine. Matematiikka on loppujen lopuksi erittäin systemaattista eikä siinä ole poikkeuksia toisin kuin esimerkiksi kielissä.
Keskellä yötä olin keksinyt idean, jolla poikamme voisi opetella kertotaulua helposti. Tuolloin syntyivät värikkäät Tomaker-hahmot. Sana tomaker tulee suomen kielen sanasta kertoma, jonka ensimmäinen tavu vain on siirretty loppuun. Koko idean runkona on hauska peli, johon liittyy erityiset pelikortit. Kortteja on kaikkiaan sata eli yksi kortti jokaiselle kertolaskulle yhdestä kymmeneen. Jokaisessa kortissa on kyseinen kertolasku ja sen kääntöpuolella vastaus eli tulo. Kutakin kertotaulua edustaa yksi Tomaker-heimo. Jokaiselle numerolle puolestaan on yksilöllinen hahmo jokaisessa heimossa, joten erilaisia heimoja on kymmenen ja hahmoja on kaikkiaan sata.
Varsinainen korttipeli on helppo ja hauska. Siinä pelaajan pitää vain osata vastata oikein kortissa olevaan kertolaskuun. Vastauksen näkee kortin kääntöpuolelta, ja jos tuli vastattua väärin, kortti laitetaan takaisin pakan alimmaiseksi. Kertotaulun oppimista auttavat myös värit ja Tomaker-hahmot. Jokaisen kertotaulun kortit ovat tietyn värisiä, ja ne samalla kuvastavat hahmojen asuinalueita. Esimerkiksi kuuden kertotaulu on punasävyinen aivan kuten kyseisen Kuusja-heimon vulkaaninen asuinalue punaisine laavavirtoineen.
Heimojen nimet tulevat kertotaulun numerosta. Kuusja-heimo on siis kuuden kertotaulu, ja heimon nimi on johdettu lauseesta "Kuus’ ja..." Lause on oikeastaan alkuosa virkkeestä, joka kuuluisi kokonaisuudessaan "Kuusi ja viisi on kolmekymmentä", kun kyseessä on 6 kertaa 5. Samalla tavalla muodostuvat muiden heimojen nimet, kuten Yxja, Kaxja, Kolja, Nelja, Viisja, Seitja, Kasija, Ysija sekä Kybija.
Värien ja hahmojen tarkoituksena on auttaa lasta assosioimaan väri tiettyyn kertotauluun ja hahmo tiettyyn numeroon. Jokainen hahmo edustaa jotain numeroa yhdestä kymmeneen. Hahmosta voi myös päätellä kyseisen numeron, sillä hahmolla on jokin numeroon viittaava vinkki, joka yleensä on hiussuortuvien määrä päälaella. Myös hahmon vartalo on muodostettu kyseisestä numerosta, joten kertotaulun opettelu on lopulta mielenkiintoinen seikkailuleikki.
Tomaker-hahmot saivat saman vuoden syksyllä oman virallisen sivustonsa, jossa voi tutustua tarkemmin heimoihin ja niiden elinoloihin. Sivustolla esittelen myös kertotaulupelin sekä siihen liittyvät pelikortit. Tomaker-opetusmenetelmä on tarkoitettu ala-asteikäisille ja sitä nuoremmille lapsille. Tämän opetusmenetelmän tavoitteena on madaltaa kertotaulun opettelukynnystä tekemällä matematiikasta hauska ja värikäs leikki.