Tekniikan historia 2/2013

Tekniikan historia -lehden kakkosnumero ilmestyi sopivasti joulun pyhien lukemistoksi. Järjestyksessään siis jo toinen numero käsittelee kirjavasti tekniikan saavutuksia aivan lähimenneisyydestä ja vähän kauempaakin. Joulukuun kattauksessa paino on liikennevälineissä, joita muistellaan useammankin artikkelin verran. Mielenkiintoinen kansijuttu on syntynyt Solifer-moposta ja sen lyhyestä historiasta, joka tosin ulottuu aina 1950-luvun lopulle, mikä nykyisenkaltaisen tekniikan historiassa on suhteellisen pitkä aika. Toinen liikkumiseen keskittynyt artikkeli valaisee italialaisen Pendolino-heilurijunan vieläkin lyhyempää historiaa. Junalla on aikoinaan ollut kunnianhimoinen tavoite, ja kuten monet muistavat, ei Pendolino kerännyt kovinkaan suuria ylistyksiä Suomessa, jossa esimerkiksi sääolosuhteet tekivät alkuvaiheessa junalle kepposia. Turun ja Helsingin välisessä junaliikenteessä vähennettiin aikoinaan pysähdyksiä väliasemilla, mutta Pendolinon myötä tilanne palautui jotakuinkin ennalleen, kun juna vähän väliä pysähteli milloin mistäkin teknisestä syystä.

Tekniikan historia 2/2013

Värikäs ja asiapitoinen vuoden 2013 viimeinen julkaisu muistelee myös kansallisasettamme Suomi-konepistoolia (M/31) ja sen persoonallista kehittäjää Aimo Lahtea (1896-1970). Omaperäisten keksijöiden joukkoa kartutetaan kiehtovalla historiikilla, jonka valokeilassa on fyysikko ja akateemikko Erkki Laurila (1913-1998). Itse asiassa lehdessä on niin paljon hyviä artikkeleita, että niiden läpikäynti lyhyesti on miltei mahdotonta. Pari kuukauden välein ilmestyvät historiallinen printti on omassa lajissaankin käänteentekevä eritoten nyt, kun moni mediatalo kärvistelee vähenevien levikkilukujen ja kasvavien kustannusten kanssa. Seuraavaa numeroa odotan jo jännityksellä.

Julkaistu maanantaina 6.1.2014 klo 15:58 Lehdet-luokassa.

Edellinen
Allo Allo
Seuraava
Uudistunut Myspace