Tekniikalla on tunnetusti hyvät ja huonot puolensa. Joudun lähes päivittäin kohtaamaan teknologian nurjat puolet, kun jokin laite ei toimi tai tekniikka niin sanotusti pettää. Muutama päivä sitten käynnistin työtietokoneeni, mutta tutun ruudun tilalla olikin vain musta näyttö eikä koneessa tuntunut olleen lainkaan eloa. Värkki oli toiminut hyvin vielä edellisenä päivänä, mutta mitä yön aikana oli tapahtunut, jäi minulle lopulta mysteeriksi. Aikani siinä kokeilin eri toimia saada masiina käyntiin, kunnes vasta johtojen irrotus ja uudelleenkytkentä potkaisi myllyn pyörimään. Käytännössä en siis tehnyt oikeastaan mitään, ja toimenpidettäni moni kutsuisi valohoidoksi.
Erään kaupan kassalla koin jokin aikaa sitten epämiellyttävän tilanteen maksukorttini kanssa. Työnsin kortin tavalliseen tapaan hellävaroen maksupäätteeseen, mutta ruudulle ilmestyi yllätyksekseni tyly teksti: "Lukuvirhe. Tapahtuma hylätty. Anna kortti kassalle." Tein työtä käskettyä ja ojensin muoviläpyskän kassanhoitajalle, joka hinkkasi kortin sirua paitansa helmaan ja työnsi sitten kortin koneeseen. Sama ilmoitus toistui ja kortti sai taas akuuttia hierontaa teepaitaa vasten. Jonkin aikaa kassa siinä ähelsi korttini kanssa, kunnes se vihdoin kelpasi krantulle lukulaitteelle. Sillä kertaa sain ostokseni maksettua. Muutaman päivän kuluttua sama toistui, ja pian opinkin välttelemään kyseistä kassalinjaa, sillä olin varma, että kaupan maksupäätteessä oli vikaa. Olin nimittäin maksanut samaisella kortilla muilla saman kaupan kassoilla ongelmitta. Viikot kuluivat ja olin unohtanut ongelmakassan. Seisoin taas todistamassa, miten kassa hieroi korttiani ja yritti herättää kortin henkeä eloon. Silloin rohkaisin mieleni ja kerroin, että siinä kyseisessä maksupäätteessä on vikaa, sillä muilla kassalinjoilla kortti kelpaa. Pidin kuukauden tai pari taukoa ja ajattelin taas kokeilla ongelmakassaa, josko vika olisi tällä välin korjaantunut. Kauppias oli saanut palautteeni, sillä maksupääte oli huollettu eikä se enää kenkkuillut vaativan maksukorttini kanssa.
Tänään kävin tekemässä nopeat ostokset läheisessä tutussa maitokaupassa. Ainakin luulin ostosreissua nopeaksi, sillä ostoskoriin oli kertynyt vain kaksi tuotetta. Kaupassa oli ruuhka-aikaan taas kilometrien mittaiset kassajonot ja taustalla soi vanha tuttu kuulutus: "Kassoilla tarvitaan apua." Jotenkin minusta tuntuu, että osaan aina valita sen kaikkein hitaimmin etenevän jonon. Seisoin kassajonossa olemattomien ostosteni kanssa pitkään katsellen samalla, miten viereinen jono veti kuin pikajuna. Vuoroni tuli ennen pitkää. Työnsin maksukorttini totuttuun tapaan maksupäätteeseen. Puuskahdin ärtymystä, kun näytölle tuli teksti: "Lukuvirhe. Tapahtuma hylätty. Anna kortti kassalle." Ajattelin, että on tämä nyt uskomatonta, onko kortissa tosiaan jotain vikaa, kun siellä täällä eri kaupoissa tulee sen kanssa ongelmia. Kassanhoitajalla oli näppylähanskat käsissään ja niillä hän pyyhki kortin sirua ja yritti saada maksuvälinettä toimimaan. Kerroin siinä välissä, että olen tänään jo maksanut kortilla, joten vika on kaupan maksupäätteessä. Kassajono takanani kasvoi kasvamistaan, ja tunsin oloni erittäin epämiellyttäväksi ja noloksi. Kortti ei kelvannut maksupäätteelle ja luovutin. Ostokset jätin liukuhihnalle ja marssin ulos enemmän tai vähemmän pienen suuttumuksen vallassa.
Hyppäsin läheisellä pysäkillä Hakaniemeen ajaneeseen bussiin ja jäin torin laidalla kyydistä. Kävelin samaisen kauppaketjun toiseen myymälään tekemään kesken jääneet ostokseni. Kaikkialla oli lohduttoman pitkät kassajonot, mutta onneksi tässä kyseisessä myymälässä oli itsepalvelukassa, keksintö, jota ilolla tervehdin. Jännitin kassakoneen äärellä odottaessani laitteen tuomiota maksukorttini kelvollisuudesta. Helpotus oli suuri, kun ruudulle ilmestyi tuttu teksti: "Tapahtuma hyväksytty. Ota kortti." Kortissani ei siis ollut mitään vikaa, vaan ongelma oli kuin olikin kaupan maksupäätteessä. Luonnollisesti asiakas saa tällaisissa tilanteissa syyt niskoilleen tarjotessaan kelvottoman maksukortin. Puuttui enää vain, että kassanhoitaja olisi takavarikoinut korttini ja leikannut sen kahtia. Luottokorttini sirusta on kohta kaikki kultaus hinkattu olemattomiin, kun kassa toisensa perään hankaa sitä paidanhelmaansa. Tällä menolla kortti aivan oikeasti lakkaa toimimasta, vaikka tänään tuli taas todistettua, että ongelmat löytyvät aina kaupan puolelta.