Uusi vuosi on pyörähtänyt käyntiin myös kuluttajaviestinnässä. Vuoden ensimmäinen Kuluttaja-lehti (1/2015) tipahti tänään postiluukusta ja on taas pullollaan kuluttamisen riemusanomaa. Nyky-yhteiskunta on kouriintuntuvasti siirtynyt kertakäyttökuluttamiseen, ja sen olen omakohtaisesti taas saanut kokea tulostimeni hajottua muutama viikko sitten. Aiemmin tammikuussa kirjoitin vuodenvaihteen romurallista, joka sai taas jatkoa, kun laserkirjoittimeni teki tenän. Tiedustelin valmistajalta sen korjausmahdollisuutta ja sain varovaiseksi hinta-arvioksi vähintään 300 euroa. Totesin saman tien puhelimessa, että saan uuden tulostimen noin sadalla eurolla, joten eiköhän tämä vajaa kahdeksan vuoden ikäinen härveli jouda nyt kierrätykseen. Elektroniikkakoneita on hajonnut vuodenvaihteessa nyt ennätysmäärin, mistä päättelin, että aina ei kannata ostaa kallista ja laadukasta, vaan viisainta taitaa sittenkin olla ostaa se halvin väline kertakäyttöasenteella. Suurta tappiota en rikkoutuneen tulostimen kanssa tee, sillä romun poistoarvo kirjanpidossani on enää vaivaiset 11 euroa.
Viisaista kulutuspäätöksistä tai ainakin vihjeistä sellaisten tekemiseen voi lukea Kuluttaja-lehdestä. Ykkösnumeron aiheena ovat kokkiveitset, jääkaappi-pakastimet ja liesituulettimet. Suuressa keittiönumerossa testataan käytetyimpiä kodinkoneita ja viihdytään muutenkin kyökin puolella todeten, ettei valmisruoka pidä nälkää ja että basmatiriisin tuotanto on monella tapaa ongelmallista. Yllättäen kodin palovaroittimetkin kuuluvat niiden itsestääntuhoutuvien elektroniikkavimpaimien joukkoon, joita pitää uusia säännöllisin väliajoin. Lehden mukaan palovaroitin pitää vaihtaa uuteen 5-10 vuoden käytön jälkeen, koska laitteen elektroniikka ja muoviosat heikentyvät ajan mittaan. Lehden 52 sivulla on tiukkaa asiaa kaikille vaativille kuluttajille ja hyviä juttuja kuluttamisen ihmeellisestä maailmasta.