Kirjakaupat ovat olleet melkoisessa myllerryksessä viimeiset pari-kolmekymmentä vuotta. Kaikki taisi alkaa 1980-luvulla, kun henkilökohtaiset tietokoneet yleistyivät. Aluksi tietokoneet miellettiin osaksi toimiston laitteita, ja luontevana osana muiden konttorikoneiden ja toimistotarvikkeiden seassa niitä ryhdyttiin kaupittelemaan kirjakauppojen paperiosastoilla taskulaskimien ja kirjoituskoneiden rinnalla. Onneksi tämä kaupankäynti loppui lyhyeen, kun 1980-luvun lopulta alkaen alalle rynnisti suuri joukko tietotekniikan myyntiin erikoistuneita liikkeitä. Kirjakaupat saivat pian kohta uuden haasteen, kun Internet mullisti niin tietoliikenteen kuin perinteisen kirjakaupankin. Aivan uudenlainen kirjakauppakonsepti syntyi 1990-luvun puolivälin jälkeen, kun nyt jo alan pioneeri, yhdysvaltalainen Amazon avasi verkkokirjankaupan. Mullistukset eivät tietenkään päättyneet tähän aluevaltaukseen, sillä seuraava askel kirjakauppa-alalla olivat sähköiset kirjat ja niiden lukulaitteet.
Luulisi näiden muutosten pitäneen kirjakauppaliiketoiminnan kiireisenä viimeisimmät kuluneet vuosikymmenet. Verkkokirjakauppoja on nykyään jo niin paljon, ettei niitä kaikkia edes ehdi listata ennen kuin joku jostain päästä ehtii lopettaa toimintansa. Suomalaiset kirjakaupat ovat yrittäneet pysyä mukana kehityksessä ja suurimmat ketjut tarjoavatkin netissä oman versionsa verkkokirjakaupasta. Suomalainen Kirjakauppa ei tässä suhteessa ole jäänyt katsomaan sivusta, vaan on ollut aktiivisesti mukana nettiliiketoiminnassa. Suomalaisen verkkokirjakauppa onkin juuri uudistunut myymäläsisustuksiaan vastaavasti punamustalla ilmeellään. Vilkaisin nopeasti kasvonsa kohottanutta sivustoa ja ensivaikutelma oli hyvin positiivinen. Sivuston anatomia eli asettelu on selkeä vaikkakin vanhanaikainen. Värimaailma on hillitty eikä roiskaise sateenkaaren kirjoa vierailija silmille. Sivuston harmaa taustakuva sen sijaa on epäonnistunut niin kuvana kuin olemuksellaankin. Taustakuvia harrastettiin joskus 1990-luvun puolivälissä Internetin alkuaikojen kotisivuilla, mutta tällaiseen asialliseen kauppapaikkaan se ei sovi millään muotoa. Kokeilin poistaa taustakuvan ja sivusto alkoi heti näyttää paremmalta. Harmaa väri ei tosin tuntunut oikein sopivan taustaväriksi, joten poistin senkin. Samalla tosin hävisivät sivulla olleiden elementtien rajat, mutta niiden varjostukset tulivat esille. Varjostuksetkin ovat jo menneen talven tehokeinoja eivätkä ne näyttäneet lainkaan hyviltä Suomalaisen sivustolla.
Käytettävyyden kannalta Suomalaisen Kirjakaupan uudistetulla sivustolla on paljon puutteita. Linkkejä ei ole merkitty eivätkä linkitetyt tekstit eroa leipätekstistä muuten kuin kokeilemalla. Hiirtä liikuttamalla saa tietää, mikä osa tekstistä on linkkejä. Tämä vaatii käyttäjältä turhaa hiiren liikuttelua ja ärsyttää, kun sivustolla eteneminen on etsimistä ja arvaamista. Saattaa olla, että sivun suunnittelijan mielestä ulkoasu näyttää näin paremmalta, mutta nykyinen toteutus on suorastaan hidaste kaupankäynnille, ja siitähän tämänkaltaisella sivustolla pitäisi mitä suuremmassa määrin olla kyse. Voihan tietysti olla niinkin, että sivusto on olemassa vain imagosyistä, mutta tässä tapauksessa en oikein usko tähän hypoteesiin. Muutamat linkit olivat sortuneet Internetin pahimpaan mokaan eli klikkaa tästä -anomaliaan. Tämä on tyypillinen esimerkki, miten jonkun huono käytäntö kopioidaan kritiikittömästi omalle sivustolle, mutta sehän kielii vain osaamattomuudesta. Pudotusvalikotkin saavat moitteita. Kieltämättä valikot ovat yleensä niin monipuoliset ja syvälle porautuvia, ettei yksinkertaisia valikkorakenteita voida toteuttaa. Tämänkaltainen ratkaisu lienee kompromissi, vaikka sen käyttävyys kaikkine osumistarkkuutta ja sisällön arvaamista vaativine toimintoineen on huono.
Kiitostakin Suomalaisen uudistettu sivusto toki saa. Kertaalleen jo totesin, että verkkokauppojen yhtenä tehtävänä on luonnollisestikin kaupankäynti. Kaupankäynnille ei puolestaan saisi asettaa mitään esteitä, joten sen tulee olla asiakkaan kannalta mahdollisimman jouhevaa, helppoa ja miellyttävää. Kaikenlaiset turhat klikkaukset pitää minimoida ja asiat on esitettävä sivuilla selkeästi ja mahdollisuuksien mukaan täydellisinä. Kauppiaat ja markkinoinnin ammattilaiset tietävät, että myyntipuheen pitää aina päättyä ostokehotukseen. Suomalaisen sivustolla tätä periaatetta on noudatettu kiitettävästi, sillä jokaisen tuotteen yhteydessä on selkeä Osta-painike. Kaupankäyntiä ei siis saa tehdä liian monimutkaiseksi vaatimalla asiakasta ensin avaamaan tuotesivu ja vasta sitten tekemään ostopäätöksensä. Tuotteista pitää olla niin ikään kattavat tiedot, jotta asiakas saa kaiken tarvitsemansa tiedon verkosta. Ostoinnokkuus lopahtaa, mikäli tuotetietoja joutuu kaivamaan muualta tai kyselemään asiakaspalvelusta. Sellaisessa tilanteessa asiakas yleensä nostaa kytkintä ja vaihtaa kauppaa. En myöskään ymmärtänyt, miksi sivustolla näytettiin tuotteita, joita ei ole saatavilla. Tämäkin seikka on vain omiaan lisäämään asiakkaan ärtymystä.
Kaiken kaikkiaan Suomalaisen Kirjakaupan tänään julkistettu uusi verkkokauppa oli positiivinen kokemus. Vaikka sivuston ulkoasu on äärimmäisen persoonaton ja kulmikkuudellaan muistuttaa uudistuksen taustalla kenties olevaa tietoteknisen konsultaation suurta työpanosta, täytyy selkeydelle ja toimivuudelle antaa kiitosta. Hieman innokkuuttani häiritsi sivuston ajoittain pitkät vasteajat eritoten hakutoiminnoissa ja ostoskorin käsittelyssä. Nämä lienevät seurausta suuresta yleisöryntäyksestä, sillä minun lisäksi moni muu oli varmastikin saanut sähköpostitse kutsun tutustumaan uudistettuun sivustoon. Toivottavasti kauppa Suomalaisen Kirjakaupan verkkokaupassa käy sutjakkaasti.