Sosiaalisuus on nyt monessa mielessä muotia. On sosiaalista auttaa rahavaikeuksissa olevia etelän eurooppalaisia ja on sosiaalista notkua netissä mitä erilaisimmilla sosiaalisilla sivustoilla. Sosiaalisten sivustojen määrä jatkaa kasvuaan. Ammattisivustot, kuten LinkedIn, ovat jo tuttuja samoin kuin Facebook ja Google+. Jotkut some-sivustot ovat jääneet isompien jalkoihin ja yksi näistä häviäjistä taitaa olla musiikkipiirien suosiossa paistatellut MySpace. Myös muut tunnetut brändit, kuten esimerkiksi Yahoo, on yrittänyt päästä mukaan huippusuositun Facebookin vanaveteen. Harva suomalainen on taitanut edes kokeilla Yahoon profiilisivuja, jotka ovat lyhyen ajan sisällä vaihtaneet niin nimeä kuin toimintaperiaatettaankin. Yhteistä muutamille uusille tulokkaille on kuitenkin niiden kova kiire päästä markkinoille. Ja kiireessähän ei yleensä synny kuin... niin tuota noin niin... sutta ja sekundaa. Yahoon profiilisivu tervehtii käyttäjäänsä valitteluin, mikä on vain jälleen yksi syy lisää pysytellä sosiaalisen median kuninkaan, Facebookin sivuilla.
Uusimpiin sosiaalisen median sivustojen tulokkaisiin lukeutuu Microsoftin vastaus. So.cl-sivusto avattiin hiljattain ja ainakin vielä eilen sinne pääsi sisään vain kutsusta. Markkinointimielessä tämänkaltainen tapa valikoida sivuston käyttäjiä on vain omiaan pönkittämään avoimempien kilpailijoiden suosiota. Kenelläkään ei ole aikaa alkaa metsästää tuttua, joka kutsuisi jollekin So.cl-sivustolle ja miksi pitäisikään, kun de facto -some-strandardin sivustolle Facebookiin pääsee sisään kertaheitolla. Halusin kuitenkin kokeilla Microsoftinkin palvelua ja jäin odotuslistalle, josko vaikka onnistuisin jostakin saamaan kutsun suljettuun piiriin. Pitkään kutsua ei tarvinnut odottaa, kun se tänään saapui sähköpostiini. Oikeastaan sain samasta lähteestä kaksi kutsua muutaman tunnin välein. Viestissä oli linkki So.cl-sivustolle hyväksymään kutsu. Alku ainakin oli hankala, sillä Yahoon tapaan käyttäjä jäi tälläkin kertaa nuolemaan näppejään. Linkki ei toiminut.
Kokeilin kirjautua sisään tavalliseen tapaan Microsoft Live -käyttäjätunnuksellani. Sivusto laski tällä kertaa sisään ja pääsin heti valitsemaan sisältöä tuliterälle profiilisivulleni. Ongelmat eivät suinkaan loppuneet tähän. Ruudulle avautui ponnahdusikkuna, josta pääsi valitsemaan sisältöryhmiä. Valittuani joitakin ryhmiä painoin tallennuspainiketta, mutta sivu oli jäänyt jumiin ja näytti vain kiireisen some-testaajan hermoja rauhoittelevaa latausanimaatiota. Jotenkin lopulta pääsin So.cl-profiilini etusivulle ja totesin palvelun muistuttavan erehdyttävästi kilpailijoitaan. Äkkiseltään olisi voinut luulla istuvansa Google plussan äärellä. Ensi töikseni laitoin profiilini ajan tasalle. Profiilikuvaksi valitsin Windows Livessä olevan kuvani, mutta se ei kuitenkaan näkynyt sivustolla.
Sosiaalisia sivustoja alkaa olla jo liikaa. LinkedIn:inistä ole jo luopunut muutama vuosi sitten siirryttyäni Facebookiin. Aikani ei yksinkertaisesti riitä kuin yhdelle sivustolle ja sekin tahtoo jäädä muiden kiireiden jalkoihin ja päivitykset viivästyvät pakostakin. Selväähän on, ettei näille kaikille sivustoille millään riitä aikaa. Herääkin kysymys, miksi sellaiset isot toimijat kuin Yahoo, Google ja Microsoft kovasta kilpailusta huolimatta pystyttävät omia palveluitaan, jotka kaiken huipuksi ovat julkistettaessaan pahasti keskeneräisiä? Viime aikojen nopeat muutokset erityisesti tietotekniikassa ja tietoliikenteessä ovat osoittaneet kaiken olevan mahdollista. Muutaman vuoden takainen maailman suurin kännykkävalmistaja on kohta kadonnut uusien jättiläisten taakse. Tällaiset muutokset voivat selittää, miksi some-maailmassakin jaksetaan uskoa omiin palveluihin. Koskaan kun ei tiedä, kuka ensi vuonna hallitsee maailman joka kuudennen ihmisen henkilökohtaisia tietoja.