Helsingin kaupunginorkesterin konsertti eilen perjantaina oli yksi parhaimmista tänä keväänä. Ohjelma oli värikäs, ja tyylikäs mezzosopraano Zandra McMaster hurmasi yleisön ihastuttavalla esityksellään. Kapellimestari Miguel Harth-Bedoya loihti orkesterista upeat sävelet, jotka kantautuivat ylös parvelle asti, jonne tällä kertaa olin saanut lipun. Ensimmäistä kertaa istuin aivan keskellä penkkiriviä, josta oli suora näköyhteys lavalle. Korkea kaide sen sijaan hieman häiritsi esiintymislavan seuraamista, mutta hyvä musiikki korvasi pienoisen näköesteen. Rivillä K1 ja erityisesti sen keskikohdassa koin aika ajoin erikoisen tilanteen. Kun yleisö alkoi taputtaa, oikeanpuoleinen korvani oli mennä lukkoon ja saman koki vieressäni istunut henkilö. Olisiko ollut niin, että tietynlainen ääni juuri tuossa kohtaa sortui ja sai kuuloaistin temppuilemaan. Musiikkiesityksen aikana en havainnut mitään vastaavaa ongelmaa.
Illan aloitti mahtava Norjalainen rapsodia nro 1. Teoksen sävelsi norjalainen Johan Halvorsen (1864-1935), ja se on ensimmäinen kahdesta hänen vuosina 1919-1920 säveltämistään rapsodioista. Hieno sävelteos muistutti, että Norjassa on muitakin hyviä säveltäjiä kuin Edvard Grieg (1843-1907). Illan teemaan eli espanjalaisten kansanlaulujen pariin päästiin, kun seuraava ohjelmanumero alkoi. Antón García Abril (s. 1933) sävelsi vuonna 2001 valmistuneen Salainen puutarha -laulusarjan. Laulujen sanat pohjautuvat vanhaan arabialais-andalusialaiseen runouteen ja musiikki myötäilee espanjalaisen kansanmusiikin vivahteita. Erinomaisen musiikin lisäksi yleisö sai nauttia kaupunginorkesterin solistina debytoineen irlantilaissyntyisen Zandra McMasterin fantastisen hienosta esityksestä. Illan ehkä yllättävin kohokohta oli, kun itse 80-vuotias maestro Abril kapusi lavalle ottamaan yleisön raikuvat suosionosoitukset vastaan. Musiikillista herkuttelua jatkui vielä toisessa ohjelmanumerossa, kun salissa kajahti espanjalaisen säveltäjämestarin Manuel de Fallan (1876-1946) sarja espanjalaisia kansanlauluja.
Väliajan jälkeen oli vuorossa jotakuinkin uunituore orkesteriteos Perú Negro. Perulainen Jimmy López (s. 1978) sävelsi hämmästyttävän hienon teoksensa noin vuosi sitten. Perú Negro sai nimittäin kantaesityksensä viime vuoden toukokuussa ja eilen ensiesityksen Suomessa. Ällistyttävän hieno teos suorastaan mykisti monipuolisuudellaan ja oivalluksillaan. Hankin äänitteen heti, kun sellainen on saatavilla. Sitä odotellessa makuun pääsee kuuntelemalla Lópezin mestarillinen sävellys hänen kotisivuillaan SoundCloud-tallenteena. Konsertti-illan päätteksi oli tarjolla vielä Italialainen kapriisi, jonka Pjotr Tshaikovski (1840-1893) sävelsi Rooman vierailun innoittamana. Huikea sinfoninen runo valmistui ikään kuin puolivahingossa vuonna 1880 ja sai heti valtaisan innostuneen vastaanoton ja siitä tuli suuri menestys. Takuuvarma Tshaikovski taisi tosin jäädä hieman Lópezin sävellyksen varjoon, tai ainakin itse koin illan ohjelman näin.