Risuja asiakaspalvelusta

Nordean maksukortit eivät kelvanneet tänään maksuvälineinä kaupoissa. Syy torjuvaan käytökseen löytyi pankin verkkosivuilta, joilla kerrottiin huoltokatkosta. Monet Nordean luottokorteista ja muista korttimaksuvälineistä eivät käyneet kaupoissa noin puolenpäivään asti. Satuin piipahtamaan Asematunnelin S-Marketissa viikonloppuostoksilla ja luonnollisesti tarjosin huoltokatkosta tietämättömänä Nordean luottokorttia maksuksi. Normaalisti kassatapahtuma hoituu nopeasti, mutta tällä kertaa sain odottaa tavallista pidempään. Kassanhoitaja rypytti otsanahkansa ja totesi lakonisesti: "Kortti ei mene läpi." Tarjosin tilalle toista korttia, joka sekin oli niin ikään Nordean luottokortti. Tämäkään ei kelvannut, joten lopulta kaivoin lompakosta tuohta ja näin pääsin eroon jo kiusalliseksi muodostuneesta tilanteesta.

Onneksi sain kortit takaisin, mistä päättelin, ettei kyseessä ollut kovin vakava toimintahäiriö. Kotiin päästyäni käväisinkin heti Nordean verkkosivuilla, josta löytyi nopeasti selitys maksukorttien oikkuiluun. Huoltokatkos sattui juuri tälle sunnuntaille ja kestäisi noin kahteentoista asti. Visiitti kaupassa osoitti jälleen, minkälainen tietotekniikan takapajula Suomi on. Nykytekniikalla on helppoa yhdistää pankin huoltotiedotteet kassajärjestelmiin, jolloin asiakkaalle voidaan kertoa maksuvälineen hylkäyksen syy. Se olisi hyvää asiakaspalvelua eikä jättäisi asiakasta pohtimaan, mikä kortissa oli vikana. Tällaiseen palveluun ei tarvita edes tietotekniikkaa. Riittäisi, että kauppa selvittäisi pankkien verkkosivuilta mahdolliset huoltokatkokset ja informoisi työntekijöitään kassavuoron alkaessa. Toisaalta olen monta kertaa todennut, että Suomi on myös asiakaspalvelun takapajula, joten tämänpäiväinen seikkailu oli oikeastaan aivan normaalia.

Julkaistu sunnuntaina 26.4.2009 klo 15:09 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Aleks ja Jaan
Seuraava
Vissymehu