Miksi todennäköisesti maksat liikaa puhelinliittymästäsi

Puhelinliittymien hintaan vaikuttaa useat tekijät, joista moni on hyvin ymmärrettäviä. Tällaisia ovat esimerkiksi nettipaketin koko ja nopeus. Kuitenkin puhelinliittymien hinnoitteluun liittyy myös paljon muuta, mistä harvemmin kerrotaan asiakkaille. Tämän takia kuluttajat maksavat usein samasta tuotteesta eri hintoja. Monille nouseekin pintaan kysymyksiä liittymien hinnoittelusta. Miksi tarjolla on jatkuvasti runsaasti tarjouksia uusille asiakkaille, muttei vanhoille? Miksi operaattorit tarjoavat parempaa hintaa sinulle vasta sen jälkeen, kun olet jo vaihtanut tarjoajaa?

Puhelinliittymän vaihtoa usein seuraa vastatarjous vanhalta operaattorilta.
Kuva
Samson Katt

Näihin kysymyksiin on useita vastauksia. Journalistit ovat paljastaneet muun muassa, miksi parhaita tarjouksia piilotellaan asiakkailta. Tällaiset käytännöt tarkoittavat, että passiiviset asiakkaat usein joutuvat maksamaan enemmän liittymästään kuin aktiivisesti liittymiä kilpailuttavat. Ja että parasta hintaa joutuu usein kalastelemaan. Tämä artikkeli luo yleiskatsauksen puhelinliittymämarkkinoihin ja auttaa kuluttajaa ymmärtämään mikä liittymän hintaan todella vaikuttaa.

Uusien asiakkaiden markkinat

Tällä hetkellä kuluttaja voi huomata, että markkinoilla on jatkuvasti uusia tarjouksia. Todennäköisesti omalla operaattorillasikin on tarjous uusille asiakkaille. Tarjous, jota kuitenkaan vanhat asiakkaat eivät voi hyödyntää. Käytäntönä onkin, että asiakkaita jatkuvasti houkutellaan vaihtamaan operaattoria määräaikaisilla tarjouksilla. Sen sijaan vanhoja asiakkaita harvemmin palkitaan. Tämä onkin johtanut siihen, että jatkuvasti liittymäänsä kilpailuttavat maksavat liittymistään huomattavasti vähemmän kuin passiiviset asiakkaat.

Liittymätarjous kannattaakin kilpailuttaa niihin erikoistuvilla sivustoilla. Tällä hetkellä tämä on nopein ja helpoin tapa löytää halvin puhelinliittymä. Liittymän vaihtamiseen liittyy kuitenkin erikoinen piirre. Kun asiakas vaihtaa liittymän, tulee vanhalta operaattorilta usein soitto ja vastatarjous.

Liittymäkilpailuttamisen tanssi

Vanha operaattorisi saa tiedon, kun vaihdat liittymää. Ja tätä seuraakin yleensä puhelu vanhalta operaattorilta ja kilpailijaa parempi vastatarjous. Käytännössä puhelinliittymien tarjoajat piilottelevat parasta hintaansa, kunnes asiakas uhkaa tarjoajan vaihdolla.

Tällä hetkellä tämä on osa puhelinliittymien kilpailutusta. Suomessa on poikkeuksellisen halvat liittymien hinnat globaalisti vertailtuna. Kun tämän lisäksi lähes kaikilla on jo olemassa puhelin- ja internetliittymät, on yritysten välinen kilpailu asiakkaista kovaa. Tällä hetkellä tämän kilpailun kärsijäksi ovat jääneet passiiviset asiakkaat, jotka eivät jaksa tai halua kilpailuttaa liittymiään. Kun yritykset kilpailevat uusista asiakkaista halvoilla liittymätarjouksilla, tehdään voittoa vanhoilla asiakkailla, jotka eivät päivitä liittymiään.

Muutosta ei ole näkyvissä

On hyvä muistaa, että puhelin- ja internetliittymät kuuluvat lain mukaan kaikkien saataville. Lisätietoa niiden säännöistä saakin helposti kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Koska operaattorit ovat peruspalvelujen tarjoajia, on niiden toimintakin säännöstellympää kuin monien muiden alojen. Kuitenkaan yritysten kilpailumalliin eivät viranomaiset pysty vaikuttamaan.

Yleisesti kilpailu markkinoilla syntyy asiakaspalvelun, tuotteen laadun ja hinnan kolminaisuudesta. Tällä hetkellä puhelinliittymämarkkinoilla kilpaillaan kuitenkin lähes yksinomaan hinnalla. Näin sen sijaa, että operaattorit tarjoaisivat automaattisesti parhaita hintoja asiakkailleen pitääkseen heidät. Tämä onkin johtanut siihen, että asiakkaat maksavat usein samasta tuotteesta eri hintoja. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä on vaikea sanoa, sillä asiasta ei ole tarkempaa tutkimustietoa. Kuitenkin voidaan spekuloida, että tämä vaikuttaisi negatiivisesti esimerkiksi vanhempiin ikäryhmiin, jotka eivät välttämättä jaksa kilpailuttaa liittymiään aktiivisesti.

Aktiivinen kilpailuttaminen säästää rahaa

Vieläkin yksittäinen suurin asia, joka vaikuttaa liittymän hintaan, on sen sisältö. Erityisesti internetin määrä ja nopeus ovat kehittyneet tärkeimmiksi liittymien hintojen indikaattoreiksi. Kuitenkin tällä hetkellä näyttäisi siltä, että asiakkaat joutuvat maksamaan samasta tuotteesta eri hintoja. On myös epätodennäköistä, että markkinat tulisivat lähiaikoina muuttumaan. Sen sijaan kilpaileminen tarjouksilla tulee todennäköisesti jatkumaan. Tämä tarkoittaa sitä, että näillä näkymin kuluttajien täytyy jatkaa operaattorien sanelemaa hinnankilpailutustanssia.

Liittymien aktiivinen kilpailuttaminen onkin todennäköisin tapa saada sopimus parhaaseen hintaan. Kilpailuttaminen ja operaattorin vaihtaminen on myös todennäköisin tapa saada alennettua jo olemassa olevan liittymän hintaa. Sen sijaan uskollisuus omalle palveluntarjoajalle näyttäisi jatkossakin johtavan ylihinnoiteltuihin laskuihin.

Julkaistu tiistaina 2.2.2021 klo 16:50.

Edellinen
Chanzin nettikasinolla pelaaminen
Seuraava
Mitä tarkoittaa Pay-n-Play?