Matkalla eurovaaleihin

Europarlamenttivaaleihin on aikaa vielä kuukauden päivät. Viimeistään tänään Eurooppa-päivänä ovat käynnistyneet puolueiden eurovaalikampanjat. Äänestäjiä houkutellaan uurnille monin tavoin. Kampanjointiin on otettu mukaan yhä enenevässä määrin Internetin tarjoamat mahdollisuudet. Monet nyt käyttöön otetut netin ominaisuudet ovat olleet käytettävissä jo vuosia, mutta konservatiiviset puoluekoneistot eivät ole osanneet hyödyntää niitä. Suomi ei ole ainoa netin käyttäjien nukkuva maa. Konservatiivisuuden ja toisaalta edistyksellisyyden tyyssija Yhdysvallat näyttää tässäkin suhteessa tietä. Taannoisissa presidentinvaaleissa voittajaksi selviytyi Barack Obama, jonka onnistumisen sanotaan osaltaan johtuneet netin hyväksikäytöstä. Obaman vastaehdokkaat eivät näkyneet netissä samalla tavalla monipuolisesti kuin voittajaleiri.

Yhdysvaltojen presidentinvaalit osoittivat lopulta netin tärkeyden markkinoinnissa. Sähköinen media sopii mainiosti viestinsä läpivientiin. Se ei ole pelkästään nuorien media, vaan nykyään kaikenikäiset käyttävät nettiä monipuolisesti. Netin suosio ikäryhmistä riippumatta on ollut ehkä yllätys varovaisia askeleita kohti Internetin aikakautta tarpoville puolueille. Lehtimainonta ja kadulla jaettavat lehtiset ovat so last season ja niin legacy tänään, etteivät ihmiset enää oikein tahdo jaksaa edes kulmakarvaansa nostaa niille. Netissä sen sijaan mediapinta-alaa riittää käytännöllisesti katsoen loputtomasti ja yleisöäkin on jo kiitettävästi. Enää tarvitsee vain saada ihmiset nettisivuille lukemaan ehdokkaan sanomaa ja sitten vain odottelemaan eurovaalipäivää.

Ajan hermolla ratsastaminen on tärkeää nykyaikaiselle eurovaaliehdokkaalle. Kaikki netin tarjoamat edut pitää ottaa käyttöön. Tämä ei tarkoita pelkästään omia nettisivuja vaan myös sosiaalisten verkostojen käyttöä markkinointiin. Mikroblogit ja netin monet verkostot suorastaan huutavat käyttäjiä ja kävijöitä, sillä niidenkin elinehtoon kuuluvat suuret massat, joilla vakuutetaan mainostajat. Netistä löytyy kosolti ilmaista mainostilaa ja valveutuneimmat ehdokkaat vakuuttavat varmasti myös nuoret äänestäjät nykyaikaisuudellaan. Lataamalla esimerkiksi kampanjavideon netin videopalveluihin voi helposti säästää mainoskuluissaan. Netin markkinointikanavien käyttöön tarvitaan vain mielikuvitusta.

Julkaistu lauantaina 9.5.2009 klo 18:16 avainsanoilla markkinointi, politiikka ja vaalit.

Edellinen
Tyhjä maitopurkki
Seuraava
90 vuotta ystävyyttä
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä