Markkinointi-ironiaa

Starbucks on maailmanlaajuinen kahvilaketju ja tunnettu brändi. Suomalaisetkin ovat törmänneet tähän yhdysvaltalaiseen kuppilaketjuun matkoillaan eri puolilla maailmaa. Vaikka tähtitaaloista ei pääse helposti nauttimaan koti-Suomessa, on brändi hyvin tunnettu meikäläisten rajojen sisällä. Starbucks on ainakin henkilökohtainen suosikkikuppilani matkaillessani siellä täällä, missä vain ketjun kahvila löytyy. Nykyään monikansallinen pörssiyhtiö syntyi jo nelisenkymmentä vuotta sitten, kun ensimmäinen kahvila avautui vuonna 1971 Seattlessa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Toimintaidea on yksinkertainen ja osittain peräisin eurooppalaisilta pikkukahviloilta. Starbucks tarjoaa monenkirjavan sortimentin erilaisia kahveja ja kahviloille tuttua suuhunpantavaa ja paljon muita oheistuotteita.

Kuva
Alessio Carone

Starbucksilla on tätä nykyään lähes 20 000 myyntipistettä noin 60 eri maassa. Vihreä merenneitologo on tuttu jo kaukaa ja ytimekäs nimi jää helposti mieleen. Koska ketju operoi Suomessa vain muutamalla kahvilalla Helsinki-Vantaan lentoasemalla, ovat markkinointiponnistelut jääneet täällä vähäisiksi. Muualla maailmassa firma varmaankin markkinoi siinä missä muutkin yritykset. Markkinointiin liittyy usein brändin näkyvyys monella tavalla. Esimerkiksi yhtiön pakettiautot ovat helposti tunnistettavissa värityksestään ja logoistaan. Aina brändimarkkinointi ei kuitenkaan onnistu toivotulla tavalla ja toisinaan tahaton tilaisuus voi vesittää kalliit imagomainosponnistelut. Näin on saattanut käydä Starbucksin pakettiautoille, joiden kyljissä komeilee suurin kirjaimin firman nimi, mutta kun sivuovi avataan, muodostuu kylkeen oheisen valokuvan osoittamana melko huvittava lopputulos. Tuskin yksikään organisaatio haluaa omaehtoisesti mainostaa firmansa olevan persuuksista.

Julkaistu keskiviikkona 24.10.2012 klo 18:34 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Taiteilijamenu Elitessä
Seuraava
Epäsäännöllinen viikkolehti