Loppukesän Kuluttaja

Kuluttajan oikeudet ovat nyt paremmat kuin koskaan aikaisemmin. Yhä edelleen joutuu kuitenkin lukemaan ikävistä tapauksista, joissa kuluttajan ja yrittäjän edut ovat menneet ristiin. Verkkokauppa ei suinkaan ole helpottanut kuluttajan asemaa, vaikka se ylipäätään on mahdollistanut laajemman tavaravalikoiman. Nettikaupankäynnissä ja ennen kaikkea logistiikassa on paljon parannettavaa. Kaupankäynti siirtyy kaikista huonoista tapauksista huolimatta kivijalkakaupoista enemmän ja enemmän verkkoon. Kuluttajan tarkkaavaisuus on koetuksella. Tavaroita ei pääse hypistelemään samalla tavalla kuin ennen tavarataloissa. Tuotteet pitää pääsääntöisesti maksaa ensin ja tavarat saa sitten joskus pitkienkin toimitusaikojen jälkeen. Mikäli ostos ei miellytäkään, voi sen useimmiten palauttaa ja rehellisiltä kauppiailta saa rahansakin takaisin, mutta joukkoon mahtuu tunnetusti monenlaisia yrittäjiä.

Kuluttaja 5/2017

Kuluttajan puolia pitää Kuluttajatietoisuuden edistämisyhdistys Kery ry. Järjestön näkyvin tuotos on noin joka toinen kuukausi ilmestyvä Kuluttaja-lehti. Tänään ilmestyi lehden kuluvan vuoden viides numero, joka jälleen ruotii kuluttamisen ihmeellistä maailmaa. Tämänkertaisessa numerossa testataan oliiviöljyjä ja keittiön induktiotasoja. Hieman jännityksellä lukaisin induktiotasoista kertovan testin, sillä oman hellani valmistaja ei pärjännyt testissä kovin hyvin. Onneksi sentään käyttämäni oliiviöljymerkki menestyi testissä kohtalaisen hyvin. Toinen käyttämäni merkki ylsi testivoittajaksi, joten kovin huonoja ostoksia en näemmä ole tehnyt. Loppukesän Kuluttaja-lehden numero 5/2017 on taas täynnä asiallista luettavaa esimerkiksi suosituista hiilihapotuslaitteista sekä televisioista. Tuttuun tapaan sivuilta voi lukea ratkaisuja kuluttajien ja kauppiaiden välisiin riitoihin sekä tutustua mustaan listaan.

Julkaistu keskiviikkona 2.8.2017 klo 18:05 Lehdet-luokassa.

Edellinen
Satumaani Suomi
Seuraava
Seepraraidoitus Google Sheetillä