Mobiiliapplikaatiot ovat älypuhelimien sydän, ja se syy miksi voimme tehdä niin monia toimintoja kännyköillämme. Googlen Play-kauppa on suurimmalle osalle puhelimenkäyttäjistä hyvin tuttu applikaatio, joka mahdollistaa muiden appien lataamisen ja tarkastelun luokittain. Play-kauppa on erityisesti kehitetty Android-laitteille, joten tämän artikkelit luvut kuvastavat parhaiten Android- käyttäjien mieltymyksiä. Kuitenkin iPhone-käyttäjät pääasiassa käyttävät samoja appeja, mutta eroavaisuuksia valikoimassa on. Usein kuitenkin sekä Applen App Storessa että Play Storessa ovat samanlaiset sovellukset suosiossa yhtä aikaa, vaikka tismalleen samoja sovelluksia ei aina joka tarkoitukseen löydy.
Jos olet innokas älypuhelimen käyttäjä, tai kenties mobiilidevaaja, tämä listaus on sinulle varmasti hyödyllinen. Applikaatioita ei ole listattu tarkassa latausmäärien järjestyksessä, vaan olemme huomioineet, mitkä applikaatiot ovat saaneet suuren määrän latauksia viime vuosina.
Esimerkiksi tänä vuonna listaan ei ole sattunut yhtäkään peliä! Jos kuitenkin pelihammasta kolottaa käy vilkaisemassa uudet nettikasinot.
Seuraavaksi, 8 käytetyintä mobiiliappia Play Storessa vuonna 2020.
1. Whatsapp
Ei lainkaan yllättäen, ykkössijaa pitää suomalaistenkin suosima pikaviestipalvelu Whatsapp. Whatsappin avulla voi lähettää tekstiviestejä, soittaa ääni- ja videopuheluita ja luoda keskusteluryhmiä ilmaiseksi. Sekä Android- että iOS-käyttäjät ovat ihastuneet sovellukseen, ja en ainakaan itse muista milloin viimeksi olisin lähettänyt perinteisiä tekstiviestejä läheisilleni.
Whatsappissa käyttäjän on mahdollista valita oma profiilikuva ja kustomoida esimerkiksi keskustelujen taustakuva mieluisaksi. Viestit ovat myös paljon pidemmälle kustomoitavissa kuin puhelimen oman viestisovelluksen kautta, sillä Whatsappilla voi lähettää tarroja, gifejä ja ääniviestejä helposti. Whatsappin ryhmäviestisovellus on myös suosittu, ja ryhmässä voi olla enintään 200 jäsentä.
Whatsapp käyttäjiä on 24,6 miljoonaa vuonna 2020.
2. Facebook
Toisen paikan listalla vie maailman suosituin sosiaalinen media ja someapplikaatio, Facebook. Facebookin käyttäjäkunta on kansainvälinen ja sillä on yli viisi miljardia latausta Play-kaupassa.
Facebook on saanut viime aikoina negatiivista huomiota sivustolla ja applikaatiossa levinneiden valeuutisten vuoksi, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että tämä ei ole vaikuttanut kävijämääriin suuresti.
Facebook -yhtiö omistaa myös Whatsappin, Instagramin, Facebook Messengerin ja lukuisia muita Play-kaupan top-listalla olevia applikaatioita.
3. Facebook Messenger
Facebook Messenger on kehitetty Facebookin chat-ominaisuudesta omaksi applikaatiokseen. Messenger mahdollistaa yhteydenpidon Facebookin kautta kavereihin ja muihin käyttäjiin. Etenkin Facebookin kirpputori hyödyntää vahvasti Messengerin ominaisuuksia, samoin kuin monet yritysasiakkaat. Facebook Messengeriä on ladattu lähes kuusi miljardia kertaa.
4. Instagram
Voisi väittää, että ihmiset eivät ottaneet ruuastaan valokuvia läheskään niin paljon ennen Instagramia. Instagram on sosiaalinen media, jonka ideana on kuvien ja videoiden jakaminen toisten käyttäjien kanssa. Facebook osti Instagramin vuonna 2012, ja sen jälkeen applikaatiossa on käyty läpi monta kehitysvaihetta. Instagramiin on muun muassa lisätty Stories-toiminto, jonka tarkoituksena on kilpailla Snapchat-nimisen applikaation tarinatoiminnon kanssa.
Instagramia on ladattu lähes kolme miljardia kertaa.
5. Snapchat
Seuraavana listassa on jo aiemmin mainittu Snapchat, sosiaalinen media, joka tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden jakaa kuvia, videoita ja pikaviestejä. Erikoisuutena applikaatiossa on tietysti se, että kuvat ja videot katoavat ennalta määrätyn ajan kuluttua bittiavaruuteen. Turvallisuuden tunteeseen ei kuitenkaan kannata tuudittautua, sillä kuka vain voi nauhoittaa kuviasi ja videoitasi! Lohdutuksena saat kuitenkin ilmoituksen joka kerta kun näin tapahtuu.
Snapchatia on ladattu hieman 1,1 miljardia kertaa.
6. UC Browser
UC Browser saattaa olla listan ensimmäinen appi, joka ei ole sinulle nimeltä tuttu. UC Browser on selainapplikaatio, samaan tapaan kuin Google Chrome tai Firefox, joka on tarkoitettu erityisesti mobiilikäyttäjille.
UC Browser on yksi suosituimmista mobiiliselaimista muun muassa Kiinassa, Indonesiassa ja Intiassa. Esimerkiksi Intiassa vuonna 2017 UC Browseria käytti 50 % mobiilikäyttäjistä kun taas Chromea noin 30 %.
UC Browserilla on noin miljardi latauskertaa Play Storessa.
7. Uber
Seuraavaksi on suomalaisille hieman uudempi appi, Uber. Uber on taksisovellus, jonka kautta kuka tahansa voi listautua kuljettajaksi tai tilata kyydin. Sovelluksen kautta voi tilata ryhmäkuljetuksia ja jopa pyöriä.
Sovellus on ollut todella suosittu Yhdysvalloissa, mutta Suomessa se on herättänyt keskustelua laillisuudesta.
Uberia on ladattu Play Storessa noin 500 miljoonaa kertaa.
8. Youtube
Youtube on maailman suosituin videoalusta, jonne ladataan yli 300 tuntia videota joka minuutti. YouTube on tärkeä tulonlähde lukemattomalle määrälle vaikuttajia, ja myös markkinointikanava yrityksille. YouTube tarjoaa mahdollisuuden ansaita rahaa ladatulla sisällöllä, eli tarjoaa mahdollisuuden lisätä mainoksia videoihin, joista tekijä voi saada osuuden.
Youtube-applikaatiota on ladattu viisi miljardia kertaa.
Oliko listauksen joukossa yllätyksiä? Toivottavasti tämä lista herätti sinussa ajatuksia, inspiraatiota tai ehkäpä kysymyksiä. Listaa dominoi vahvasti Facebookin omistamat sovellukset, mutta kuten aiempiin vuosiin verratessa voi huomata, sijoitukset voivat muuttua nopeastikin.