Kuluttajan palvelua

Vuoden viimeinen Kuluttaja-lehti on yhtä varma ilmestys kuin joulu joka vuosi. Uusin lehti (8/2013) on jälleen täynnä tähdellistä asiaa kuluttamisesta, ja näin joulun alla mielenkiinto kohdistuu tietysti joululahjoihin. Lehti pureutuu ajankohtaiseen aiheeseen eli joulukauppaan ja sen mielekkyyteen. Sivuille on koottu myös hittilahjat, joista voi yrittää löytää oman suosikkinsa, mikäli on aikeissa hankkia tabletin tai kännykän tai jotain muuta uusinta uutta. Vuoden parhaat testimenestyjät on paketoitu pukinkonttiin, joten niistäkin saattaa löytyä lahjaideoita. Vakiopalstoilla lehti muistuttaa kynttilöiden polttamisesta ja miettii, miten auton hinta-arviopalvelussa tilaus syntyy kuin itsestään. Testivuorossa ovat robotti-imurit, jotka jokunen vuosi sitten ilmestyivät kauppoihin, mutta jotka eivät ole oikein saavuttaneet samanlaista jakamatonta kansansuosiota kuin vedenkeittimet ja leipäkoneet aikoinaan. Isien lahjapaketeista saattaa löytyä parranajokone. Uudessa numerossa partakoneet ovat päätyneet Kuluttajan testiin ja tuloksista voi sitten päätellä, mikä laite kannattaa hankkia ja miksi.

Kuluttaja 8/2013

Kuluttaja-lehdessä pääsee ääneen myös itse kuluttaja. Lehden Ratkaisuja riitoihin -palstalta voi lukea, miten kenelläkin on oman kulutusasiansa kanssa käynyt ja onko ratkaisu ollut myönteinen. Muutamat kuluttajat saavat joka lehdessä antaa palautetta saamastaan palvelusta. Palautteena jaetaan tietysti sekä kiitosta että moitetta. Tässä numerossa panin merkille erään helsinkiläisen naiskuluttajan moitteen, jossa hän toteaa, ettei asiakasta enää huomioida keskustan isoissa tavarataloissa. Palvelun taso on laskenut esimerkiksi Stockmannilla ja Sokoksella, joissa myyjät eivät aina edes noteeraa asiakasta, vaan juttelevat vain keskenään. Minulla on samanlaisia kokemuksia eräältä viikonlopulta, kun laskeuduin pohjakerrokseen katsastamaan päivän elektroniikkatarjontaa Stockan koneosastolla. Kiinnostuin eräästä vempeleestä, mutta hyllynreunassa ei ollut sen hintaa. Viereeni tuli kuin tilauksesta myyjä, joka tosin oli juuri samaan aikaan palvelemassa toisia asiakkaita. Huomasin, että myyjälle tuli siinä välissä luova tauko ja pyysin anteeksi keskeytystä ja kysyin härvelin hintaa. Myyjä kehotti menemään pakkauksen kanssa kassalle. Sen kuultuani laitoin samoin tein tavaran siististi takaisin hyllyyn ja painelin ulos. Stockallakin on näemmä siirrytty itsepalveluun ja myyjät lienevät osastolla lähinnä vain hätistelemässä asiakkaita häiritsemästä heidän päiväuniaan. Pahempi virhe tosin oli jo syntynyt aiemmin, kun hyllyyn oli tuotu tuote ilman hintamerkintää. Se jos mikä on iso myynnin este, kuten moni myyjä ja markkinoija tietää. Myyjän välinpitämätön käytös vain kruunasi tuon erheen, ja kaupat jäivät sillä erää tekemättä. Stockmann tuskin tästä vielä kaatuu konkurssiin, mutta viime aikojen uutisten perusteella kauppa sielläkin on käynyt nihkeästi, vaan mikä lie siihen syy? Olisiko asiakaspalvelussa vielä piirun verran parannettavaa? Lisää mieleenpainuvia muiden asiakkaiden kulutuskokemuksia voi lukea uusimmasta Kuluttaja-lehdestä.

Julkaistu lauantaina 7.12.2013 klo 10:26 Lehdet-luokassa.

Edellinen
Koskenlaskija - osa 220
Seuraava
Rasvaletti
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä