Kovan onnen digiboksi

Keväällä hankkimani digiboksi on osoittautunut todelliseksi kovan onnen koneeksi. Stockmann-tavaratalon viime kevään Hullut päivät -kampanjasta on kulunut jo useita kuukausia ja kohta ovella ovat jo syksyn hulluttelupäivät, mutta kevään tarjouskampanjasta ostamani digiboksi tuottaa edelleen minulle päänvaivaa. Aivan ensimmäiseksi sain odottaa laitteen toimitusta Helsingin Pitäjänmäeltä helsinkiläiseen kotiosoitteeseeni lähes kolme viikkoa. Tämä ei vielä riittänyt. Osoittautui nimittäin niin, ettei laite tunnistanut mitään muistitikkua, jolle olisi voinut tallentaa televisiolähetyksiä. Kokeilin lukuisia erilaisia muistivälineitä niin perinteisiä tikkuja kuin muistikorttejakin, mutta laite ilmoitti aina vain ykskantaan, että USB-muisti oli irrotettu, vaikka olin vasta sitä sinne toosaan työntämässä. Värkin USB-valikko oli täysin kuollut. Mitkään valinnat eivät toimineet ja kaikki toiminnot olivat disabloituja. Käynnistin boksin moneen kertaan uudelleen ja yritin laittaa muistitikkua sinne ennen ja jälkeen virtojen kytkemisen. Kone ei vain suostunut ymmärtämään muistia.

LA Digital C5002 -digiboksi

Otin lopulta yhteyttä Stockmannin asiakaspalveluun. Kysyin, minkälainen muisti minun pitää hankkia, jotta se toimisi laitteessa. Seuraavana päivänä sain sähköpostitse viestin, jossa neuvottiin alustamaan tikku digiboksissa. Näin olisin mieluusti tehnytkin, mutta kun juuri tuo USB-muistitikun käsittelyyn tarkoitettu valikko oli poissa käytöstä, enkä siis voinut alustaa tikkua laitteesta käsin. Formatoin muistin pöytätietokoneellani ja valitsin pika-alustuksen sijaan täydellisen pohjustuksen FAT 32 -formaattiin. Alustuksella ei ollut mitään vaikutusta. Aina kun kytkin muistin härveliin, ilmoitti se tutulla virheilmoituksella, että USB-muisti on irrotettu. Kokeilin muistitikkua toisessa LA Digitalin digiboksissa, ja kas kummaa, siinä muisti pelasi kuten pitikin. Aloin epäillä, että Stockalta ostamani laite oli viallinen.

Uusi yhteydenotto tavaratalon asiakaspalveluun ei vienyt asiaani yhtään eteenpäin. Kauppa ehdotti, että toimittaisin laitteen huoltoon. Kysyin, kauanko huoltotoimenpide kestää ja sain vastaukseksi, että kahdesta neljään viikkoa. Pahimmassa tapauksessa olisin ollut siis ilman rakkaita televisio-ohjelmiani sekä toivottuja ja kovasti kaipaamiani uusintojani jopa kuukauden. Pyysin lainakonetta huollon ajaksi, mutta sitä Stockmann ei voinut järjestää. Konserni vetosi siihen, että he ovat lopettaneet elektroniikan myynnin toukokuussa. Ihmettelin vastausviestissäni kovasti, miten heidän operatiiviset järjestelynsä nyt liittyvät tähän tapaukseeni. Olin suuren ja mahtavan kauppakonsernin edessä voimaton. Lähetin lopulta digiboksin huollettavaksi saamatta lainakonetta. Jotain sentään Stockmannilta sain. Sain nimittäin huonoa ja tylyä asiakaspalvelua.

Digiboksini oli Stockan huollossa alun neljättä viikkoa. Kävin tänään hakemassa boksini postista ja luin tyrmistyneenä huoltolähetteen. Koneesta ei ollut löytynyt mitään vikaa ja se oli palautettu takaisin ilman toimenpiteitä. Odotin edes neuvoja tai suosituksia toimivasta muistitikusta, mutta kirjeessä vain kehotettiin olemaan yhteydessä maahantuojaan. Pitää nyt tässä taas muistuttaa Stockmanniakin, että en ole tehnyt kauppoja maahantuojan kanssa vaan tavaratalon kanssa, joten minulla ei ole mitään velvollisuutta olla yhteydessä tuntemattomaan kolmanteen osapuoleen, vaan myyjä saa hoitaa tämän tapauksen loppuun asti. Hieman epäillen kytkin laitteen käyttökuntoon ja työnsin koneeseen sen saman muistitikun, jota olin kuukautta aiemmin kokeillut tallennukseen tuloksetta. Hämmästyksekseni digiboksi tunnisti nyt muistilaitteen ja USB-valikon toiminnot olivat nyt käytettävissä. Nopea tallennustestaus todisti, että Stockmannin antama valohoito oli tepsinyt. Ostamani LA Digital C5002 -digivastaanotin näyttäisi nyt toimivan suunnitellusti. Kauppiaalle tästä episodista ei tainnut enää jäädä paljoakaan katetta, kun ostos seilasi postissa mennen tullen. Stockmannin ylimieliseen ja vähättelevään tapaan suhtautua asiaani oli maksavan asiakkaan näkökulmasta tyrmistyttävää. Vastoinkäymisistä huolimatta aion jatkaa asiointia Stockan tavarataloissa. Saanpa sitten nähdä, kehittyykö henkilökunnan asiakaspalvelualttius ja mihin suuntaan.

Julkaistu keskiviikkona 5.8.2015 klo 18:24 avainsanoilla laitteet ja shoppailu.

Edellinen
Teknologian kehitys viimeisen 20 vuoden aikana
Seuraava
Homestyler