Kassoilla tarvitaan ruuhka-apua

Välipäivät ovat perinteisesti aloittaneet kauppojen alennusmyyntisesongin. Tänä vuonna alennusmyynnit ovat olleet maltillisia eivätkä kaikki kaupat ole edes vielä aloittaneet realisointiaan. Kaupan on nyt vuoden mittaan myymättä jääneitä muotivaatteita, kosmetiikkaa ja paljon muuta tarpeellista ja tarpeetonta. Alet vetävät siinä samassa kaupat myös täyteen asiakkaita tungokseen asti niin, ettei jalka tahdo jakaantua käytävillä. Vuoden viimeinen viikonloppu on ollut Helsingin keskustan tavarataloissa ja marketeissa kiireistä aikaa, kun sekä suomalaiset että ulkomaalaiset ovat vallanneet alelaarien vierustat. Väenpaljous näkyy kaikkialla ja ennen kaikkea sen saa kokea viimeistään kassalle jonottaessaan. Kiertelin tänään muina miehinä Hakaniemen Sokoksessa matkallani aivan toiseen kauppaan Hakaniemen torin vastakkaisella laidalla. Joka kerta kun olen piipahtanut tähän kyseiseen tavarataloon, raikuu äänentoistolaitteista ennemmin tai myöhemmin kimakka kuulutus: "Kassoilla tarvitaan ruuhka-apua!"

Joku markkinointisuunnittelija voi pitää tämänkaltaisia kuulutuksia hyvänä ideana. Ne kertovat asiakkaille, että kauppa käy ja että melkein viimeisiä viedään, joten kiirehtikää ostoksille. Voihan tämän ymmärtää näinkin, siis eräänlaisena psykologisena kiihottimena. Joku voi kuvitella, että kauppa on niin suosittu, että kassoilla on jatkuvat jonot. Minulle tällaiset kuulutukset kertovat kuitenkin aivan muuta. Ensinnäkin ne kielivät huonosta johtamisesta. Tiiminvetäjä tai kuka lie esimies ei ole kyennyt laatimaan työvuorolistoja niin, että kassoilla riittää jatkuva miehitys. Toisekseen en usko, että kukaan asiakas haluaa kovin pitkään seistä kassajonossa kuluttamassa kallista aikaansa. Ruokaosastolla jonottelu on sitäkin epäkiitollisempaa, kun kerätyt jääkaappiostokset alkavat lämmetä ostoskorissa. Tänään seurasin Hakaniemen Sokoksen S-marketin eli sen ruokaosaston toimintaa, kun siinä kassajonossa odotellessani aikaa oli.

Monien hyllyjen välissä ahersi useita työntekijöitä täyttämässä hyllyjä. Onhan se tärkeää saattaa tavarat heti myymälän puolelle myyntiin, mutta taas kerran pitää palata tuohon epäonnistuneeseen työvuorolistaan. Yritykset ja kaupat valittavat alati kohoavia työvoimakustannuksia. Nyt kuitenkin ihmettelen, miten on varaa pitää myymäläapulaisia kalliimmalla viikonloppuliksalla hyllyttämässä tuotteita? Puolet kassoista sen sijaan ammottaa tyhjyyttään samaan aikaan. Eikö olisi viisaampaa hyllyttää riittävästi tuotteita viikon aikana tavallisella kuukausipalkalla ja lisätä kassahenkilökuntaa viikonloppuisin, kun asiakkaitakin kaiken todennäköisyyden mukaan on enemmän kuin arkena? Ruuhkaisimpaan aikaan olisi hyvä myös valita nopeampia kassahenkilöitä, jotta ei tarvitsisi ärsyyntyneenä seurata, miten kassa huolellisesti latoo yksitellen rahastetut ostokset paikallaan seisovalle liukuhihnalle. Eikö kannattaisi laittaa se liukuhihna käyntiin ja antaa sen viedä ostokset viivakoodinlukijan edestä, jolloin kädet vapautuvat seuraavan tuotteen käsittelemiseksi?

Palaan vielä ihmetellen tuohon kuulutukseen. Noin viidentoista minuutin mittaisen käyntini aikana kuulutuksia tuli kaksi tai kolme eli lähes taukoamatta. Lisää kassatyövoimaa tarvittiin milloin milläkin osastolla. Mistä ne lisähenkilöt tulevat tai ilmestyvät purkamaan kassojen ruuhkaa? Tavaratalojen käytävillä ei nykyään enää tapaa henkilökuntaa, joten tuskin lisäkassat sieltä hyllyjen välistä tulevat. Jäljelle jää takahuone. Huono johtamistaito tulee jälleen esille, jos esimiehet ja pomot eivät saa alaisiaan pysymään työpisteissään ja oma-aloitteisesti tarkkailemaan kassojen ruuhkautumista. Myymälämyynti koki suuren murroksen 1900-luvun puolivälin jälkeen, kun myynti tiskin takaa siirtyi itsepalveluksi. Tämän jälkeen kauppa on kehittynyt pienin askelin ja lähinnä vain lisännyt tietotekniikan hyödyntämistä eri sektoreilla ja lanseerannut kustannusrikkaaksi ja melko tyhjänpäiväiseksi osoittautuneen kanta-asiakaskonseptin. Sitten kehitys on jäänyt siihen. Yhä edelleen kassoilla työskennellään 1950-luvun tyyliin. Tiskimyynti olisi yhtä hyvin voinut jäädä kauppoihin, sillä jonottamisesta ei ole päästy mihinkään. Jonojen suunta vain on kääntynyt tiskin sijaan ulko-ovelle.

Julkaistu lauantaina 29.12.2012 klo 19:15 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Pesuohjeet
Seuraava
Hauskaa kuva-askartelua
Evästeiden käyttö

Käytän sivustollani evästeitä tarjotakseni parhaimman mahdollisen lukukokemuksen blogini lukijoille. Jos jatkat sivustoni käyttöä, oletan, että hyväksyt evästeiden käytön sivustollani.

Lisätietoja evästeiden käytöstä