Odottavan aika on pitkä ja näin joulunaikaan odotuksen tuskaa lievittämään on tarjolla perinteisiä pahvisia sekä netissä avautuvia sähköisiä joulukalentereita. Sanalla "pahvi" on ryhdytty viime aikoina ilmaisemaan jotain vanhaa tai vanhanaikaista tai jotain kauan sitten ollutta. Sähköiset nettijoulukalenterit ovat nykyaikaa ja syystäkin pahvisia joulukalentereita voi nykyään kutsua perinteisten sijaan ehkä jo vanhoiksi. Paperisten joulukalentereiden suhteen pahvi kuvaa hyvin menneiden aikojen tapaa mittailla päivien kulumista joulukuun alusta jouluaattoon. Pahvikalentereilla on toki yhä hyvätkin puolensa. Niitä on helppo myydä ja ostaja saa todellisen konkreettisen esineen rahojensa vastineeksi. Monet järjestöt ovat rahoittaneet toimintaansa jo vuosikymmenien ajan osittain joulukalentereita myymällä. Vaikka sesonki alkaa kohta olla ohi, tulee vielä näin joulukuun alkupäivinä vielä vastaan joitakin kalenterikauppiaita, sillä koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa availla luukkuja.
Netti on muuttanut ja muuttaa joulutapoja. Joulukalenteritkaan eivät ole enää entisellään, sillä netti suorastaan pursuaa joskin jonkinlaisia kalentereita näin jouluaikaan. Vuosi vuodelta sähköisten kalentereiden määrä nousee sitä mukaan kun suomalaiset yritykset ja organisaatiot alkavat lopultakin ymmärtää netin merkityksen viestinnässä ja markkinoinnissa. Jos viime vuonna sain sähköpostitse kymmenkunta erilaista nettikalenteriosoitetta, tänä vuonna määrä on vähintäänkin tuplaantunut. Joulukalenteri onkin oiva tapa saada potentiaalinen asiakas tutustumaan firman päivittäin vaihtuviin tarjouksiin. Kauppias saa näin kolmeksi viikoksi uteliaita ja kaiketi myös uskollisia vierailijoita sivuilleen. Toisaalta kalentereiden tarjonta alkaa olla jo niin kirjavaa, ettei kävijöillä tahdo enää riittää aikaa jokaisen luukun avaamiseen päivittäin. Niinpä nettikalentereiden teho alkaa hiipua, ja ainakin olen tänä vuonna kuten menneinäkin vuosina jättänyt joulukalenterit väliin kaikissa niiden muodoissaan.