Joulun alla kauppiaat ovat hövelillä päällä ja myyvät tuotteitaan jopa 20 prosentin alennuksella. Yksi jos toinenkin kauppaketju on jälleen lähettänyt postissa joulukuvastonsa, jonka mukana yleensä aina tulee myös nippu alennuskuponkeja. Tänä vuonna kupongeista tosin ei ole paljon ollut iloa, sillä kauppojen tavaravalikoima on köyhtynyt vuosi vuodelta. Kupongitkin alkavat olla jo kohta katoavaa perinnettä, sillä mainostetut alennukset näyttää saavan ilman kuponkejakin vilauttamalla vain kassalla kanta-asiakaskorttiaan. Jotkut tarjoukset ovat voimassa vain verkkokaupoissa, millä halutaan luonnollisesti vilkastuttaa verkko-ostamista ja opettaa suomalaiset kuluttajat kotimaisten kauppaketjujen verkkokauppojen asiakkaiksi.
Kuluva vuosi eroaa aikaisemmista vuosista verkkokauppojen kasvaneella näkyvyydellä. Erityisesti kotimaiset nettikaupat ovat nyt entistä näkyvämmin mainoksissa. Kaupat näyttävät tosissaan uskovan, että verkkokaupasta on niiden hiipuvan myynnin pelastajaksi. Moni on laskenut, että verkkokaupan kulurakenne on kevyempi kuin perinteisen tavaratalon tai kivijalkakaupan. Pelkäänpä vain, että monet kotimaiset nettipuodit ovat vähän myöhässä kehityksessään. Lukuisat ulkomaiset verkkokaupat ovat jo haalineet melkoisen markkinaosuuden ja osuuden valtaaminen on tunnetusti ison työn takana. Viime vuonna minulta jäi alennuskupongit käyttämättä, koska ostin ne vähäiset jouluostokset verkkokaupoista. Hinnat olivat siellä kotimaisten kauppojen alennettujakin hintoja halvemmat. Tänä vuonna sama toistunee. Alennuskupongit ovat mukanani, mutta todennäköisesti heitän ne joulun jälkeen käyttämättöminä jätepaperinkeräykseen. Jouluksi ei nimittäin tarvitse ostaa mitään ylimääräistä.