Helsingin Pasilaan on avautunut uusi ostoskeskus Tripla. Pasilan juna-aseman yhteyteen noussut Mall of Tripla on tällä hetkellä Pohjoismaiden suurin kauppakeskus ja eittämättä erinomaisten kulkuyhteyksien varrella. Pasila on sekä junien että muidenkin joukkokulkuvälineiden solmukohta heti päärautatieaseman jälkeen, joten potentiaalisia asiakkaita pitäisi riittää joksikin aikaa. Vierailin Triplassa eilen perjantaina ja vain päivä avajaisten jälkeen. Vielä eilen uteliaita ihmisiä riitti jonoiksi asti. Ensimmäinen havaitsemani ongelma oli liikkuminen kerrosten välillä. Triplassa on useita kerroksia, jotka jostakin näkökulmasta katsottuna sijaitsevat katutason alapuolella. Kauppakeskus on rakennettu ikään kuin kuoppaan eli entisen ratapihan tilalle. Eri kerroksiin johtavat liukuportaat olivat vanhanaikaisen ahtaat, ja niitä oli väkimäärään nähden aivan liian vähän. Hissit oli tavalliseen tapaan piilotettu rakennuksen laitamille ja pimeisiin syvennyksiin. Tavallisia portaita en ensisilmäyksellä Triplasta löytänyt, joten en voinut muuta kuin liittyä liukuportaisiin jonottaneiden joukkoon.
Tripla vaikuttaa alkuun sekavalta ja sokkeloiselta. Ilmeisesti arkkitehdeille on annettu vapaat taiteelliset kädet, mikä näkyy epäonnistuneessa Redi-kauppakeskuksessa Helsingin Kalasatamassa. Redi on sokkeloisuudessaan ylivoimainen muihin ostoskeskuksiin verrattuna. Redin labyrintti on omiaan karkottamaan asiakkaat vaikkapa Triplaan tai muihin suorakulmaisesti suunniteltuihin keskuksiin. Satuin kesällä piipahtamaan Redissä, mutta hyvin nopeasti aloin haluta sieltä pois. Pelkästään ulospääsyn ja metrotason etsiminen sai minut harhailemaan kymmeniä minuutteja. Asiakkaiden lisäksi Redistä ovat paenneet monet liikkeet, sillä tyhjiä liikehuoneistoja tuli vastaan siellä täällä. Huomasin, että monet merkkiliikkeet olivat muuttaneet syksyn aikana Triplaan. Saman katoamisilmiön olen havainnut kauppakeskus Kaaressa, josta niin ikään on osa kaupoista kadonnut Triplaan.
Kauppakeskuskisa Helsingissä käy ilmeisen kuumana. Keskustan ostoskeskuksissa on joko jatkuvaa tyhjyyttä, kuten Kluuvissa, tai sitten niissä on jatkuva remontointi päällä, kuten Citycenterissä. Tripla pysäyttää melko varmasti pohjoisesta tulevat asiakasvirrat, jotka eivät enää jatka keskikaupungille saakka, ja mikäpä on pysähtyä Triplassa, sillä siellä tuntuu olevan kaikkea mahdollista shoppailusta museoon ja elokuviin. Kauppakeskuksissa lienee tarkoituksella vähän opasteita ja hankalat liikkumismahdollisuudet kerrosten välillä. Tällä yritetään ilmeisesti saada ihmiset kiertelemään kerroksissa enemmän, kun he etsivät kulkuyhteyksiä. Kauppakeskus Kaaressa poistettiin jokin aika sitten tavalliset portaat ja liukuportaatkin on järjestetty uudelleen siten, että toisesta kerroksesta on mahdotonta siirtyä ensimmäiseen kerrokseen kävelemättä lähes puolet kerroksen pinta-alasta. Näin saadaan asiakkaat katsomaan ainakin näyteikkunoita, joista tosin monet on peitetty liikkeen lopetettua. Aika näyttää, miten tällaiset kauppakeskukset menestyvät alati kiihtyvän verkkokaupan puristuksessa.