Tietotekniikan tapahtumavuosi käynnistyi osaltani tänään Digi & mobile summit 2014 -tapahtumalla. Koko päivän kestäneessä tilaisuudessa puhui iso joukko digimarkkinoinnin ja mobiliteetin asiantuntijoita, jotka esittelivät kokemuksiaan tietotekniikan nopeassa muutosmyllerryksessä. Tietojenkäsittelyssä on tapahtunut valtavia muutoksia suhteellisen lyhyessä ajassa. Ei riitä, että henkilökohtaiset tietokoneet marssivat toimistoihin kolmisenkymmentä vuotta sitten, vaan sen lisäksi harmaita hiuksia on tuottanut ensin Internet parikymmentä vuotta sitten ja vielä nyt kaikenlaisen mobiiliuden huima lisääntyminen aivan viime vuosina. Organisaatioiden tietotekniikkaosastoilla on siis pitänyt kiirettä kaikki nämä vuodet ja tyyntä on tuskin näköpiirissä. Tämänpäiväinen seminaari käsitteli vain yhtä osa-aluetta tietotekniikan laajassa tapahtumakentässä, mutta aihe oli sitten sitäkin ajankohtaisempi.
Aamun aloitti F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen. Mies tunnetaan hyvin niin kotimaassa kuin maailmallakin ja hänen asiaansa kuunnellaan tarkoin aivan kuten tänäänkin. Hyppösen mieliinpainuva esitys pureutui uhkiin, joita BYOD-politiikka tai sen puuttuminen synnyttää organisaatioissa. Valkokankaalle heijastetun diaesityksen esimerkit olivat karmivia ja mikä pahinta: ne olivat tositapahtumia elävästä elämästä. Ehkäpä Hyppösen kaltaisen tietoturvasanansaattajan kuuluukin tuoda tällaiset todelliset uhat yleiseen tietouteen juuri tuollaisilla hätkähdyttävillä esimerkeillä. Toisaalta reaalimaailma lienee yhä vielä virtuaalimaailmaa pahempi, mitä tulee rikoksiin ja kaikkeen kamaluuteen maailmalla.
Tilaisuus jatkui vierailevien puhujien esityksillä. Alustavien esitysten jälkeen seminaari jakautui kahteen ohjelmaan. Digimarkkinointi ja palvelukanavat -linja keskittyi nimensä mukaisesti markkinointiin, kun taas Mobility-linja tarjosi varmasti mielenkiintoisia puheenvuoroja mobiilibisneksestä. Markkinoinnin ja tietotekniikan ammattilaisena valintani oli helppo. En oikein voinut olla valitsematta digimarkkinointia, sillä aiheena se luonnollisesti kiinnosti ammatillisessa mielessä, vaikka olisi mobiilipuheenvuorojakin ollut mukava seurata. Esiintyjät ja heidän edustamansa liiketoiminnat olivat melkoisen sekalaista seurakuntaa. Arla Ingmanin Ulla Jones käsitteli tärkeää ja aina ajankohtaista aihetta kuluttajan äänen kuuluvuudesta liiketoiminnassa. Myös hiljattain lanseerattu teevee.fi-sivusto pääsi parrasvaloihin, kun Ylen Jari Lahti astui estradille. Sivusto on mielestäni yksi parhaimpia toteutuksia viime aikoina ja mukavaa oli kuulla, ettei kehitystyö suinkaan ole päättynyt vaan paremminkin vasta alkamassa toden teolla. Kuumimman hypen vastapainoksi lavalle ilmestyi Rautaruukki rahtusen perinteisemmällä aiheellaan markkinoinnin automaatiosta ja personoinnista. Kimmo Kanerva ei tuonut mitään uutta esityksessään vaan esitteli ehkä jo hieman kohta ajastaan jäljessä olevaa suuren yhtiön asiakkuudenhallinnan ratkaisua.
Moni tähdensi strategisen suunnittelun tärkeyttä markkinoinnissa ja muutenkin liiketoiminnan kehittämisessä ja yhtä moni vannoi mobiilin tietotekniikan nimiin. Varmaan jokainen oli yhtä mieltä siitä, että mobiili on nyt vastaus kysymykseen: "Mitä pöytätietokoneiden jälkeen?" Kukaan ei kuitenkaan esittänyt kysymystä: "Mitä mobiilin jälkeen?" Strateginen suunnittelu näytti monilla siis jämähtäneen ainoastaan taklaamaan nykytilan, mutta kenelläkään ei ollut suunnitelmia tablettien ja älypuhelinten jälkeiseen elämään tai sitten niitä pidettiin visusti vakan alla. Saattaa olla, että sellaiset suunnitelmat kuuluvat yrityssalaisuuksien piiriin ja ne lukitaan toistaiseksi kassakaappiin, mikä lienee ihan järkevä ratkaisu.
Aivan kaikki esitykset eivät oikein puhutelleet minua. Oudoksi kummallisuudeksi jäänyt HIQ-firman demo ajatustenlukijasta jäi totta puhuakseni etäiseksi ja epäselväksi. En ymmärtänyt sen sanomaa ja pidinkin sitä harmittomana kevennyksenä esitysten välissä. Toinen hämäräksi jäänyt esitys oli Qvikin puheenvuoro, jonka piti Elias Pietilä. Miehen ulosanti oli heikko, mikä saattoi johtua jännittämisestä. Lauseet jäivät muutaman kerran kesken, ja sisältökin sivusi otsikon lupaamaa aihetta mobiilin hyödyntämisestä. Harmittamaan jäivät lisäksi kaksi viimeistä esitystä, jotka peruuntuivat osittain puhujan sairastumisen vuoksi. Seminaari oli lyhentyä tämän vuoksi lähes puolitoista tuntia, mutta onneksi Ilta-Sanomien Timo Rinne paikkasi uhanneen aukon hienolla esityksellään mobiliteetista kuluttajapalveluissa, kun kahteen linjaan jaetut puheenvuorot lopussa yhdistettiin. Tietenkään kaikki tilaisuudet eivät voi aina onnistua täydellisesti. Digi & mobile summit 2014 oli joka tapauksessa mielenkiintoinen ja varmasti keskusteluja avaava tilaisuus, vaikka henkilökohtaisesti en saanut siitä mitään sellaista uutta, jota en olisi ennestään jo tiennyt.