Tänään on vietetty autotonta teemapäivää. Tavoitteena on ollut jättää auto kotiin ja käyttää joko julkisia kulkuvälineitä tai mikä vielä parempaa, kävellä töihin ja takaisin kotiin. Joudun heti myöntämään, ettei teemapäivä täysin onnistunut kohdallani. Käytin aamulla bussia ja iltapäivällä 6 019 askelman jälkeen päätin turvautua uudelleen onnikan kyytiin. Huristelin puolet paluumatkasta linjurilla. Kunto ei pettänyt, mutta käveleminen vie kohtalaisen paljon aikaa. Nykyaikaisella ihmisellä on monta rautaa tulessa, eikä aikaa ole tuhlattavaksi. Hyvä kun ehtii edes nukkumaan. Toinen toistaan mielenkiintoisempaa ajanvietettä on tarjolla ympäri vuorokauden monenlaisista medioista. Lisäksi ovat harrastukset, jotka nekin vaativat oman osuutensa rajallisesta vapaa-ajasta.
Koko viikon jatkunut liikkujan viikko huipentui tänään. Vuotuinen tapahtuma oli tänä vuonna kuudes ja viikon päättävä autoton päivä peräti jo yhdeksäs. Helsingissä teemapäivä ei juurikaan näkynyt. Liikenne oli entisellään. Liikenteen määrä uhkaa yhä edelleen nousta, mikäli hallituksen kaavailemat hajasijoitushankkeet toteutuvat. Pääkaupungissa toimivia valtion virastoja ollaan sijoittamassa maakuntiin, monet niistä pitkienkin taivalten taakse. Asiointi virastojen ja pääkaupungin välillä tuskin vähenee, vaikka nykyaikaiset viestintävälineet ovatkin kehittyneet. Matkat pitenevät ja matkustaminen tuottaa lisää päästöjä. Alueellistamisen ainoa tavoite on pitää Suomi asuttuna viimeistä niemennotkoa myöten ja näin ehkä turvata Keskustapuolueen kansansuosio, joka tunnetusti kärsii kannattajapulasta kaupungeissa. Hajasijoitusvimma on kuin isku vasten autottoman teemapäivän kasvoja. Autoton päivä ei tahdo oikein onnistua, jos valtakunnan valtaapitävät eivät anna kunnon esimerkkiä omilla teoillaan.
Liikkujan viikko on kääntymässä ehtoopuolelle. Harva edes tiesi koko viikon olemassaolosta ennen kuin tiedotusvälineet tänä aamuna viimeistään toitottivat autottomasta päivästä. Monille päivä alkoi kuten aina ennenkin. Vielä harvempi päätti aamukahvia ryystäessään jättää auton talliin. Tällaiset päätökset olisi pitänyt pohtia tarkkaan etukäteen. Julkiset kulkuvälineet kuten kävelykin mielletään omaa autoa hitaammiksi, vaikka usein itse olen tullut aivan päinvastaiseen lopputulokseen. Ainakin julkiset välineet ovat huomattavasti halvempia kuin oman auton käyttö. Autottomia päiviä soisi olevan useamminkin kuin vain kerran vuodessa. Useille helsinkiläisille autoton päivä on joka päivä.