Askartelua mainoksilla

Olen tänään tuhlannut yli tunnin askartelemalla Alppi.com-sivustoni mainosten kanssa. Kyseinen sivusto käyttää TradeDoublerin mainosohjelmia. Olen sijoittanut eri mainostajien mainokset karuselliin, jossa ne pyörivät ja vaihtuvat automaattisesti. Jotta karuselli näyttäisi tasaisesti kaikkien eri mainostajien ilmoitukset, olen määritellyt karusellin normaaliksi sellaiseksi. Tällaisessa karusellissa, jokainen mainos saa painoarvon 1 % - 100 % väliltä, joten karuselliin mahtuu siis enintään 100 mainosta.

Mainonnan määrä on kuitenkin kasvanut ja samalla myös mainosten määrä on lisääntynyt. Karuselliin ei enää mahdu uusia mainoksia, joten tein uuden karusellin seuraavia 100 mainosta varten. Jotta en joutuisi vaihtamaan sivustolla olevan karusellin koodia, päätin kopioida alkuperäisen karusellin. Tarkoitus oli luoda kaksi uutta karusellia ja koota nämä lopulta alkuperäisen karusellin elementeiksi. Näin siis alkuperäinen karuselli sisältää kaksi uutta karusellia.

Mainosten uudelleenjärjestely kuitenkin edellytti uusien painoarvojen asettamista ja ylimääräisten mainosten poistamista. Kävin yksitellen läpi yli 100 mainosta ja klikkailin jokaisen kohdalla erikseen joko poista- tai oletusmainosvaihtoehtoa. Tämän lisäksi asetin mainoksen painoarvoksi 1 %. Aikamoista askartelua tämä oli, sillä karusellien käyttöliittymä ei ole niitä kaikkein käyttäjäystävällisimpiä.

Oman ongelmansa toi selaimen hitaus. Yli sadan mainoksen lataaminen selaimeen kesti useita kymmeniä sekunteja. Alkupää sivusta oli jo näkyvissä, vaikka selain vielä latasi loppupään sisältöä. Aloitin siis ensimmäisten mainosten käsittelyn, vaikka sivu ei ollut vielä täysin latautunut. Mainosten hallinnassa käytetään javaskriptiä. Skripti laskee painoarvot yhteen ja tarkistaa, että niistä tulee yhteensä 100 %. Koska sivun lataus oli vielä kesken, ei myöskään skripti ollut vielä valmiina käytettäväksi. Tästä seurasi sitten se, etten voinutkaan tallentaa muutoksia, koska skripti ei ollut kyennyt laskemaan painoarvoja yhteen. Jouduin aloittamaan kaiken alusta.

Sain kuin sainkin sitten lopulta mainokset järjesteltyä. Kovin on käsityövoimaista näiden TradeDoublerin mainosten hallinta. Käyttöliittymää voisi parantaa paljon. Eräitä parannusehdotuksia olisi valintapainike, jolla voi kerralla valita kaikki karusellin mainokset. Lisäksi painoarvoille voisi tehdä automaattisen skriptin, joka jakaa 100 % tasaisesti kaikille mainoksille. Mainosten hallinnan tulisi olla mielestäni täysin automaattista siten, että lisään vain koodin sivustolle ja mainosyhtiö saa näyttää haluamansa mainokset. Näin toimii Googlen AdSense.

Julkaistu Wednesdayna 25.10.2006 klo 18:30 avainsanoilla Internet ja markkinointi.

Edellinen
Niin vaikea on suomen kieli
Seuraava
Kalossikeli