Veroihin liittyvät asiat ovat tuskin koskaan mukavia veronpalautuksia lukuun ottamatta. Tänään kuitenkin sain verottajalta postia, jossa kerrottiin uudesta sähköisestä asiointikäytännöstä. Yhteisöjen veroilmoitukset siirtyvät kokonaisuudessaan verkkoon eli jatkossa veroilmoitus jätetään ensisijaisesti sähköisenä. Ilmoituksen on voinut toki tähänkin asti jättää sähköisesti jo vuosien ajan, mutta nyt sähköinen ilmoittaminen on ensi kertaa pääasiallisin tapa toimittaa verotiedot. Paperinen ilmoitus ei ole täysin kadonnut, mutta sen jättämiseksi on nähtävä vähän enemmän vaivaa. Lomakkeet löytyvät verottajan sivuilta, josta ne voi tulostaa omalla tulostimella ja lähettää sitten tavalliseen tapaan postitse.
Verottaja on avannut palvelun sähköistä asiointia varten. Osoitteessa vero.fi/yhteisonveroilmoitus on maksuton ja ympäri vuorokauden auki oleva palvelu, jossa osakeyhtiöt voivat antaa 6B-veroilmoituksen liitteineen. Palveluun kirjaudutaan Katso-tunnisteella, jonka yritys saa käyttöönsä osoitteesta yritys.tunnistus.fi. Ilmoituksen täyttämisen luvataan olevan helppoa, sillä yrityksen perustiedot ovat valmiina ja ilmoitus täydentyy sitä mukaa, kun tietoja syötetään. Toisin sanoen järjestelmä laskee automaattisesti laskutoimitukset, mikä vähentää virheiden mahdollisuuksia. Erillisiä liitelomakkeita ei enää tarvitse täyttää, sillä tarvittavat tiedot annetaan palvelussa siinä samassa. Näiden kuvausten perusteella palvelu näyttäisi olevan pitkälti samanlainen kuin tähänkin asti käyttämäni sähköinen ilmoituspalvelu. Kokemukseni sähköisestä veroilmoituksesta usealta aiemmalta vuodelta ovat olleet pelkästään positiiviset ja sähköinen asiointi oikeasti helpottaa veroilmoituksen jättämisessä. Sähköinen asiointi säästää myös luontoa, kun paperimateriaali ja postin kulku vähenee.