Helsingin Pasilassa on yksi lähihistoriamme suurin työmaa. Entiselle ratapihalle nousee lähivuosina Tripla, jota mainostetaan pääkaupungin toisena keskustana. Suunnitelmista päätellen alue myllerretään perinpohjaisesti ja tulossa on uusi rautatieasema, kauppakeskus, toimistoja ja asuntoja. Sijainnin puolesta Pasila on ihanteellinen ennen kaikkea hyvien liikenneyhteyksien kannalta. Alue on ollut pitkään jonkinlaista joutomaata, jota kiskot ja junanvaunut ovat kansoittaneet vuosikymmeniä. Satuin kerran matkustamaan paikallisjunassa Pasilan ratapihan läpi, kun kuulin kahden henkilön naapuripenkillä keskustelevan alueesta. Toinen sanoi, ettei minkään muun maan pääkaupungin keskellä ole vastaavanlaista ratapihaa keskeisellä ja arvokkaalla paikalla. Olin tuolloin samaa mieltä, mutta nyt tilanne on muuttumassa. Alue on siirtymässä hyötykäyttöön kiskoliikenteen väistyessä. Mutta miltä Pasila näytti ennen nykyistä suurta työmaata.
Satuin löytämään valokuva-arkistostani valokuvan Pasilan ratapiha-alueesta neljätoista vuotta sitten. Olen ottanut valokuvan kiskoista ja tavaravaunuista 29. toukokuuta vuonna 2003 ja tarkalleen kello 9.45 aamupäivällä. Päivä on ollut torstai ja kaiken lisäksi vielä helatorstai eli vapaapäivä, mikä selittää päivän varhaisen valokuvausajan. Kuvassa kevät on jo pitkällä, sillä taka-alalla olevat puut ovat alkukesän kirkkaanvihreissä väreissään.
Toinen valokuvani on kolmen vuoden takaa. Olen ottanut kuvan 1. kesäkuuta vuonna 2014. Siinä ratapihan kiskot ovat kadonneet ja alue odottaa rakennustyömaan käynnistymistä. Kuva on 180-asteen laajakuva, jonka olen koostanut useista yksittäisistä kuvista. Nykyään nämä kuvauspaikat ovat harvinaisuuksia, sillä niissä ei voi enää ottaa vastaavanlaisia valokuvia. Vanhoista valokuvista on mukava katsoa, miten kaupunki on kehittynyt.