Keittokirjat ovat olleet aikojen alusta hyviä elintarvikkeiden myynninedistäjiä. Monet tutut tuotemerkit ovat julkaisseet hienoja ja näyttäviä ruokaohjekirjoja ja -vihkoja. Silloin tällöin olen kaupassa poiminut mukaani ruokavinkkejä ja jopa ostanut lukuisia ruokaohjekirjoja eri aihealueista. Kirjahyllyssäni on paraikaa monta valkosipulikeittokirjaa sekä tuorejuustojen ympärille koottuja keitto-ohjeita kolmen kirjasen verran. Myös juustot ja muut elintarvikkeet ovat innoittaneet ruokateollisuuden julkaisemaan maukkaita ohjeita kuluttajan ruokapöytään. Painetut keittokirjat ovat netin myötä sähköistyneet ja netti onkin väärällään monensorttisia ohjesivustoja. Yksi hieno oivallus on K-kaupan nimpparikakkukone, joka kävijän nimen perusteella suosittelee sopivaa ruokaohjetta tai ainakin arpoo maukkaan leivonnaisen nimipäiväsankarille.
Kokeilin nimipäiväkakkukonetta ja sain ehdotukseksi texmex-voileipäkakun. Mikään järin kummallinen vekotin tämä kakkukone ei ole, sillä nimen annettuaan kävijä saa kakkuehdotuksen ja linkin ruokaohjeeseen. Toisaalta tärkeää ei ole niinkään monimutkainen kone kuin idea koneesta. Yksinkertaisimmillaan nimi riittää, vaikka olisihan koneesta voinut tehdä monipuolisemman vaalikoneista tutulla patteristolla kysymyksiä. Nimpparikakkukone on markkinoinnillisesti hieno idea ja omiaan palvelemaan tuotteiden myynninedistäjänä.