Monissa eri tilanteissa meiltä vaaditaan täydellisyyttä. Asiat pitää hoitaa virheettömästi ja nopeasti. Tällaisia vaatimuksia voi tulla vastaan eri tilanteissa ja ennen kaikkea eri ammateissa. Esimerkiksi pankkiirin on pystyttävä virheettömästi ylläpitämään asiakkaansa tilejä. Samoin lentäjän on kyettävä ohjaamaan lentokonetta asettamatta matkustajia vaaralle alttiiksi. Tämänkaltaiset ammatit kysyvät siis taitoja ja käytännöllisesti katsoen edellyttävät täydellistä suoritusta. Toisaalta on myös toimia, joissa niin ikään vaaditaan virheettömyyttä, vaikka aina se ei olisi välttämätöntäkään.
Ensin mainituissa tapauksissa toiminnan laatutavoitteet on asetettu äärimmäisen korkealle. Työn korkea laadukkuus on edellytys turvalliselle asiakaspalvelulle, kuten esimerkiksi lentoliikenteessä. Toisinaan vähempikin laatu riittää tyydyttävään tulokseen. Pensasaitaa leikatessa ei ehkä tarvitse noudattaa aivan luotisuoraa linjausta. Pääasia on, että aita tulee leikatuksi aiotulla tavalla. Jokaista oksaa ei tarvitse orjallisesti leikata millimetrintarkasti. Ylilaadusta voidaankin puhua silloin, kun laatutavoitteet on asetettu liian korkealle riittävään tulokseen nähden. Ylilaadun tuottaminen ei välttämättä paranna lopputulosta kuin joitakin vähäisiä prosentteja tai promilleja, mutta se saattaa vaatia tekijältään jopa kohtuuttomia resursseja.
Kaikessa työssään tulisi joka tapauksessa aina pyrkiä parhaimpaansa. Huonoa tai ala-arvoista laatua ei kannata tuottaa, jos pystyy parempaankin. Pelkästään normaali huolellisuus kohottaa työn laatua hyvin paljon. Lisäarvoa saa pienillä nyansseilla, jotka usein ovat kuin piste i:n päälle. Mikäli toiminnan tavoitteet eivät edellytä tämän enempää, ei laatua pidä yrittää tästä tasosta enää väkisin nostaa. Saavutetut laatulisäykset voivat maksaa paljon niin rahassa kuin ajassakin. Resurssien lisäksi ylilaadun tuottaminen kuluttaa tekijöitä, jotka nopeasti stressaantuvat. Tästä taas on seurauksena hyvin nopeasti laadun heikkeneminen, ja oravanpyörä on valmis.
Olen kehittänyt vuosien aikana yksinkertaisen mietelauseen, jota aika ajoin noudatan ja kehotan myös muitakin noudattamaan. Näin voi säästää itseään ymmärtämällä virheiden mahdollisuuden niin omassa kuin muidenkin työssä.
Maailma ei ole täydellinen eikä se vaadi sitä meiltä.
Matti Mattila