Kuitittomuus kummastuttaa

Siirryin lauantaina kokonaan sähköisiin kuitteihin asioidessani S-ryhmän kaupoissa. Uusi bonuskorttini tuli postissa viime viikolla ja päivitin sen heti paperittomaan kuittiin. Jatkossa kuittini näkyvät älypuhelimella tai selaimella S-kanavan sivustolla. Täysin ongelmitta nämä ensimmäiset päivät eivät ole menneet. Ensimmäinen yritykseni päivittää uusi sirullinen bonuskortti lähimarketissa ei onnistunut, sillä etukorttipääte oli epäkunnossa. Yritin kortin päivitystä uudelleen Kannelmäen Prismassa viime lauantaina. Sielläkin etukorttipääte reistaili eikä tahtonut hyväksyä korttiani. Vasta usean yrityksen jälkeen pääte lopulta tunnisti kortin, ja pääsin viimein päivittämään sirukortin paperittomaan kuittiin.

Kuva
cb Ben O’Steen

Kassalla uusi paperiton kuitti on kummastuttanut etenkin itse kassanhoitajia. Prismassa kassatyöntekijä jäi odottamaan kuitin tulostumista kassakoneesta, mutta sitähän ei koskaan tullut. Pian kassa kuitenkin ymmärsi, että tämä oli nyt sitten se sähköinen kuitti, josta ei enää tulostu paperista kappaletta. Tänään hämmästykset jatkuivat läheisessä S-marketissa. Olin juuri maksanut ostokseni ja ryhdyin pakkaamaan tavaroita kassiin, kun kassanhoitaja huikkasi minulle, ettei maksu onnistunut. Kerroin hänelle, että maksu meni kyllä läpi, mutta siitä ei tule enää paperista kuittia. Kassatyöntekijä äkkäsi heti asian, vaikka sanoikin, ettei ollut kuullutkaan paperittomasta kuitista. Paperiton eli sähköinen kuitti synnyttää näin ensimmäisinä käyttöönoton jälkeisinä päivinä vielä useita hämmästelyn hetkiä, kunnes uusi ominaisuus alkaa olla arkipäiväistä.

Julkaistu maanantaina 19.9.2016 klo 17:41 avainsanalla shoppailu.

Edellinen
Maltanrististä neliö - osa 1
Seuraava
Maltanrististä neliö - osa 2