Kauppojen video- ja lautapelihyllyt ovat täynnä toinen toistaan erikoisempia pelinimikkeitä, joiden valikoima on laajentunut tänä päivänä myös nettiin. Ihmiset valitsevat itseään kiinnostavat pelit hyllystä kovin vaihtelevin kriteerein: joillekin se voi olla teema, joka iskee, mutta jotkut voivat tykätä toisen pelin pelinkulusta.
Kuinka tärkeä rooli teemalla tosiaan on pelimaailmassa? Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, koska peliala on tänä päivänä erittäin monipuolinen ala kattaen kortti- ja lautapelit, videopelit, rahapelit ja jopa mobiilipelit. Tutustutaan aiheeseen lähemmin alla.
Teema on lisätty vasta nykyaikaisiin peleihin
Ensimmäisenä videopelinä julkaistu Ping oli aikoinaan nimensäkin mukaisesti simulaatio pöytätenniksestä, ping pongista. Siinä teema ei todellakaan ollut se tärkein tekijä, koska pelaajan tavoite oli pelkästään pompottaa yhden pikselin palloa reunasta reunaan kahden suoraviivan avulla.
Kyseisen pelin suosion taustalla oli sen motoriikka ja itse pelinkulku. Sama ilmiö koettiin ensimmäisenä mobiilipelinä pidettävän matopelin kanssa, joka oli yksinkertaisuudessaan nerokas. Harva kuitenkin sitä pelasi sen takia, että siinä oli "mato". Tekniikan ja alan kehityksen myötä teema on noussut yhä suuremmaksi tekijäksi pelaajien valintakriteereissä.
Teeman sijaan pelimotoriikka
Teema toimii monesti impulssina ostaa peli, ja samalla se on ollut pelivalmistajille helppo tapa myydä pelejä. Tästä paras esimerkki on luonnollisesti monet urheiluaiheiset pelit, joita on huomattavasti helpompi myydä teeman, kuten NHL:n tai FIFA:n avulla, kuin niiden tarjoaman pelimotoriikan tai pelinkulun takia.
Motoriikka on kuitenkin monesti se tekijä, jonka johdosta pelaaja viihtyy pelin parissa ja haluaa ostaa esimerkiksi pelin jatko-osan. Videopelialalla käykin jatkuvasti vääntö siitä, kumpi on pelaajan kannalta tärkeämpää: teema vai motoriikka. Se onkin muna vai kana -tyylinen taistelu.
Teemaan liittyvät huikeat grafiikat, hieno tarina ja juoni eivät vie pitkälle, jos peli jumittaa jatkuvasti tai pelaajan ei pysty tekemään tiettyjä toimintoja, koska grafiikat imevät kaiken voiman pelikoneesta. Teema onkin paketti, jonka sisälle hyvä motoriikka on kääritty ja jota se syöttää ja vie eteenpäin - ne muodostavat yhdessä onnistuneen pelin.
Teemoja nähdään etenkin nettikasinoilla
Teemat kuuluvat muihinkin kuin videopeleihin. Yksi mielenkiintoisista esimerkeistä on nettikasinot, jotka ovat panostaneet melkoisesti teemoihin. Niiden parissa teemalla on jopa suurempi merkitys kuin motoriikalla. Kaikenlaiset erikoisaiheet ovat niille kilpailukeino ja tapa erottua muista.
Teema on voitu ottaa mukaan sarjakuvamaisena satumaana tai vaikkapa suurkaupunkina, josta parhain esimerkki on Casino New York. Myös kasinopelit, kuten kolikkopelit, on valmistettu erilaisten teemojen ympärille, koska pelinkulku kaikissa on lähes sama. Pelaaja valitsee tällöin aina teeman.
Lautapelit pyörivät enemmänkin sääntöjen ympärillä
Lautapelien suosio perustuu taasen niiden sääntöihin ja teema on taka-alalla. Vaikka monia lautapelejäkin on nykyään maustettu teemoilla ja keksitty tällä tavoin uusia jatko-osia, niiden perusviehätys on kuitenkin pelinkulun tuomassa jännityksessä.
Parhain esimerkki tästä on Monopoli-lautapeli, josta on valmistettu useita erilaisia variaatioita. Harvoin niitä ostetaan kuitenkaan sen takia, että niissä on uusi teema, vaan sen takia, minkälaisia uusia sääntömuunnoksia ja lisäominaisuuksia niissä on. Monesti pelin idea on se, joka myy.
Juuri tämän takia monet klassikkolautapelit, kuten Afrikan tähti ja Kimble, ovat pysyneet muuttumattomina vuosikymmenien ajan ja keränneet jatkuvasti uutta pelaajakuntaa, joista osa palaa pelaamaan niitä nostalgian takia ja osa pelkästään sääntöjen muodostaman pelikokemuksen takia. Ulkonäkönsä puolesta kyseessä ovat hyvin yksinkertaiset pelit.
Yhteenveto
Teema harvoin on yksinään tärkein pelin valintakriteeri. Tuskinpa kukaan haluaa pelata pelkästään zombiaiheisia räiskintäpelejä, vaan kiinnostusta herättää tällöin myös pelimotoriikka ja pelattavuus. Videopeleissä ne kulkevat pakettina.
Nettikasinoilla taas teema voi olla ainoa valintakriteeri, kun taas lautapeleissä sillä on hyvin pientä vaikutusta. Teemasta voidaan siis olla montaa mieltä, mutta se on kuitenkin erittäin merkittävä markkinointikeino peliyrityksille.